Discussie: Trump POTUS 2016!
Los bericht bekijken
Oud 6 januari 2019, 00:40   #5936
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik maak me meer zorgen om zijn protectionisme dat ingaat tegen een vrije wereldhandel. Dat heeft bijna 2 jaar gelukt maar nu komt de mokerslag. De Amerikaanse bedrijven vallen van oorspronkelijke euforie in pessimisme, wat te verwachten was. Eén voorbeeld door Huawai aan te vallen heeft hij in China (grootste internationale markt voor Apple) de Chinezen die verzot waren op Apple massaal Apple doen afzweren en Chinese merken te kopen. Apple is daar ineens geen statussymbool meer.
Op termijn is protectionisme altijd contraproductief.
Akkoord maar de VS is als tanende quasi aleenheersende grootmacht nu de wereld in twee blokken aan het verdelen om alzo haar positie te pogen behouden. Dat dat ten koste gaat van economische achteruitgang is hen blijkbaar die prijs waard. De druk van de VS op Europa in de commerciële banden met China af te breken zal slechts verhogen de komende jaren vermoed ik. Van Europa zal de VS verwachten dat het kiest tussen 1 van de blokken. Uiteraard is dat geen echte keuze. In de praktijk is het kiezen voor economische achteruitgang en gebondenheid aan de VS zoals tijdens de koude oorlog. Hopelijk wordt Europa op tijd wakker.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden