Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox
Dat is geen antwoord op de enige vraag die er toe doet. Wat is de capaciteit van die tunnel? Een rijstrook heeft een capaciteit van +- 2200 voertuigen per uur in goede weersomstandigheden. Hoe zit het met de constante capaciteit van die tunnel?
|
Je zult het dus met het kapitel capaciteit, uit de catechismus van de ingenieurs van Boring Company, tevreden moeten stellen:
What is the ridership capacity of Loop?
Loop is targeting 4,000 vehicles/hour at 155mph (250km/h) for each Main Artery Tunnel.
If a second tunnel is added below the first, this value doubles.
Kleurtje OK voor jou?
Dat is in
alle mogelijke weersomstandigheden aangezien het een tunnel is.
Citaat:
En hoe verhoudt de kostprijs zich van een km tunnel tov een km rijstrook?
|
Persoonlijk heb ik geen idee.

En die -gemiddelde- kosten zullen ze ooit wel vertellen als die eerste tunnel af is, of best na 20 tunnels.
Uiteraard denken ze de kosten steeds maar lager te kunnen brengen onder andere door 3 maal sneller te boren. Hoe snel men boort -en dus de kosten- hangt van de ondergrond af.
Ik kan je ook een vraag stellen:
Wat kost volgens jou een km snelwegrijstrook (ook door de stad)
inclusief onteigeningen? Mss om de zoveel km op-afritten en snelwegwisselaars meegerekend?
Je weet via wikipedia waar die tunnels ongeveer geboord worden (steden en verbindingen tussen steden). Dat is vooral in stedelijk gebied waar de flessehalzen van het bovengronds verkeer liggen. Men kan geen snelwegwisselaars boven op mekaar stapelen, er zijn er met 5 verdiepingen die per wisselaar wel eens 0,5 miljard kunnen kosten. Bovendien heb je nog vooral de milieu en vervuiling extra-maatregelen (geluidsmuren - emissies)