Superstaaf:
4. De groene oplossingen die neerkomen op een hogere belasting van niet-duurzame producten zijn, zoals eerder aangegeven, een poging om die producten "eerlijker" te belasten omdat de kosten, als gevolg van het niet-duurzaam karakter van deze producten, niet worden verrekend in de verkoopprijs maar door iedereen worden betaald. Die extra belasting is enerzijds bedoeld als een bijsturingsmechanisme dat mensen moet stimuleren om duurzame producten te kopen en anderzijds om de maatschappelijke kosten van niet-duurzame producten te dekken.
5a. Als je wat trager rijdt (en dus veiliger en wellicht ook milieuvriendelijker) dan zullen die arme schokdempers van jou veel langer meegaan ;-). Het is jammer dat die verkeersdrempels nodig zijn om sommige mensen effectief veiliger te laten rijden.
Opgrimbie: dat de "kwezels van Opgrimbie hun optrekje krijgen" is NATUURLIJK weer de schuld van de groenen ;-). Dat de bouwvergunning werd verkregen in 1994 en dat de huidige minister van Ruimtelijke Ordening, Dirk Van Mechelen (VLD), de blokkering van de bouwvergunning ophief en daarmee het nieuwe decreet op de ruimtelijke ordening en het structuurplan Vlaanderen (groene voorstellen) naast zich neerlegt, heeft daar NATUURLIJK niets mee te maken ;-).
5b. Eindelijk! Al had het wel wat spitsvondiger gekund. ;-)
6. Naast de door Swakke aangegeven graadmeter voor gezinsvervuiling (iE) gebruikt men sinds kort de "ecologische voetafdruk" die aangeeft hoeveel "land" er nodig is voor een bepaalde levensstijl (voor meer uitleg en voor het berekenen van je eigen EVA zie
http://www.ecolife.be/article.asp?a=44&bz=0&l=06 ). Een gemiddelde Indiër heeft een EVA van 1,1 terwijl een gemiddelde Noord-Amerikaan een EVA van 12,3 heeft. Voor DO zou de EVA niet groter mogen zijn dan 2 dus Noord-Amerika maar ook België met een EVA van 6,5 zullen nog heel wat inspanningen moeten leveren.
7. De industrie in ontwikkelingslanden is dikwijls minder "proper" maar een groot deel daarvan maakt producten die bestemd zijn voor de rijke industrielanden.
Bece:
1. Het wetsontwerp rond ecotaksen en ecoboni (in april 2002 goedgekeurd) is een eerste stap om onze achterstand t.o.v. Nederland en Duitsland weg te werken. Het principe hiervan is niet "de verbruiker betaald" maar de VERVUILER betaald; iemand die producten in wegwerpverpakkingen koopt zal meer betalen (ecotaks) dan iemand die kiest voor herbruikbare verpakkingen (ecobonus).
2. Bij Duurzame Ontwikkeling (DO) is het de bedoeling om producten te ontwerpen die zuinig omspringen met grondstoffen en energie, die lang meegaan, die eenvoudig te recycleren of herbruiken zijn en die vooral tegemoet komen aan reële behoeften. Het zal echter niet eenvoudig zijn om fabrikanten te stimuleren om die duurzame producten daadwerkelijk aan te bieden omdat er minder producten worden verkocht en veel mensen regelmatig een nieuw toestel willen kopen omwille van de nieuwe mogelijkheden.