Discussie: Slapjanus De Wever
Los bericht bekijken
Oud 25 januari 2019, 16:41   #83
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is eigenaardig om de waarde van een argument op voorhand af te wegen aan zijn auteur, en niet aan de inhoud. Alsof de stelling van Pythagoras minder juist zou zijn nu we weten dat dat een moordenaar was.

Trouwens, mijn schrijfsels hier, waarvan ik wel besef dat die soms nogal "extremistisch" overkomen, omdat ik inderdaad profiteer van het gegeven dat dit voor mij een *virtuele* omgeving is waar ik geen *echte* sociale relaties dien op te bouwen, en DUS een van de weinige plekken waar ik niet gedwongen ben om de normale sociale hypocrisie moeten aan te hangen die maakt dat mijn echte omgeving mij totaal niet zou herkennen in die schrijfsels, zijn gewoon een denkoefening in maximaal rationeel denken zonder morele a priori, maar door gewoon alles wat ik rationeel weet in een coherent geheel te stoppen. Maw, het is een Gedanken experiment, waar voor 1 keer het totaal geen belang heeft wat de lezer van de persoon denkt. Het is ongelofelijk wat een inzicht het brengt, ook al is het niet onmiddellijk het inzicht dat ik graag had gehad.

Veruit de meeste mensen, stel ik vast, plaatsen logica en denken onder hun a priori oordelen op zekere vlakken, of die nu moreel, politiek of religieus zijn. Ik wil daar van af, en ik denk dat ik vrij ver ben doorgedrongen in het rationeel en a-moreel nadenken.

Ik denk dat weinigen daar gaan aan twijfelen. Heb jij Nietzsche gelezen, Patrick ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden