Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rebetis
El Turco,
Het probleem is niet zozeer een verdwaalde visserboot, problemen zitten veel dieper, schendingen van luchtruim, boringen in de Eegische Zee. Ik ben zelf ook overtuigd dat beide landen deze kwestie door beide partijen gebruikt worden om elkaar zwart te maken, ze zullen mekaar te lijf gaan zolang de relaties onder spanning blijven. Nu het wat beter gaat verwacht ik ook dat deze problemen sterk zullen verminderen. Door grenscorrecties lost je niets op, we zullen altijd aan mekaar grenzen en er zullen altijd conflicten blijven bestaan als hun verstand hen nog in de steek zal laten.
|
Ik hoop dat je het beseft dat Griekse f16s Turkse luchtruims ook schenden, dat er ook soms grote schepen van Griekse Zeemacht voor de Turkse vasteland stationeren weet je zeker ook. Officieel staan ze bij haven van een x-Griekse eiland die meters verwijdert is van Turkse vasteland.
Maar door wederzijdse toegevingen kan men veel meer bereiken.
Citaat:
Tja jongen, er zijn nu eenmaal internationale wateren en territoriale wateren die we allemaal moeten respecteren. Turkije heeft ook territoriale wateren en die moeten we allemaal ook respecteren en het is niet omdat je je daar niet goed bij voelt dat er grenscorrecties moeten komen.
|
Egeïsche Zee is dus met andere woorden een Griekse Zee? Als je ziet hoeveel duizenden eilandjes Griekenland heeft. Al die eilandjes hebben ook territoriale waters.
Citaat:
Turkije heeft dat ook beloofd aan de Griekse bevolking in Istanbul in 1923, van de 300.000 Grieken zijn er vandaag nog maar 2.000 over. Neen, jongen.
Kijk, problemen kunnen altijd opgelost worden via verschillende manieren en dat kan via diplomatieke weg, via officiele instanties. Als Turkije met een probleem zit kan het zich daar wenden, zoals ieder elk ander land dat zou doen en niet beginnen met gebieden af te nemen. Ik begrijp wel dat dit de manier van werken is in Turkije, en ik denk dat daar eerder het probleem zit.
|
Turken zijn te zwaar afgestrafd. Raszuivere Turkse gebieden werden aan de vijand gegeven.
Turkije heeft wel beloofd dat Grieken in Turkije per schip naar Griekenland zouden gebracht worden. Dat hebben ze ook gedaan.
Citaat:
Pardon, eigen gebieden, sinds wanneer dan?
|
Turkije moet in ieder geval eilandjes krijgen die letterlijk plakken aan Turkse kust. Zolang die onbewoonde eilandjes onder Griekse bewind zijn, gaan beide partijen niet stoppen met hondengevecht.
[/quote]