Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Extortioner
Geef jullie mening hierover! Is het een democratie, of een groot bedrog?
|
Het kan zijn dat je dat ondemocratisch vindt. Laatst heb ik nog iets geconstateerd dat ik ook heel ondemocratisch vond: ik heb eens een bezoekje gebracht aan het parlement en geconstateerd dat het overgrote deel van de verkozenen die er zetelen bijna allemaal universitaire diploma's hebben, of diploma's van Hogescholen. Daarbij zitten er ook mensen die postjes cumuleren. Ik zag er niemand van de arbeidende klasse.
Mijn conclusie was dat de arbeidersklasse, en dan bedoel ik de meeste mensen die in loonarbeid zijn, dus ook gewone bedienden, beambten enz. naast de industrie-arbeiders en de massa werklozen en sociaal uitgeslotenen, die het nieuwste voorbeeld van 'Verelendung' vormen, daar eigenlijk niet aanwezig is. Wel zitten er wat zgn. linkse volksvertegenwoordigers om de illusie te wekken dat hun belangen vertegenwoordigd zijn. Maar die behoren over het algemeen tot een sociaal beter gesitueerde groep en kunnen zich bijgevolg niet altijd inleven in de werkelijke situatie waarin gewone, minder opvallende mensen leven.
Thema's als splitsingen van kiesdistricten en de mythe van een onafhankelijk Vlaanderen als zijnde een beter land om in te leven raken niet aan de echte belangen van deze tijd. En privatiseringen, herstructureringen, delocaliseringen...banenverlies, werkloosheid en sociale zekerheid, het lijstje van problemen is ellenlang. En de pretentie dat een splitsing van het land en een rivaliteit tussen Walen, Vlamingen, Franstalige Brusselaars, Vlaamse Brusselaars en Brusselse Vlamingen een oplossing zal bieden is een luchtkasteel.