Rijbereik halveert dus bij diesels bij koude motor en traag verkeer.
Bij een benzine is het verbruik dan 50% hoger.
Citaat:
http://www.profacility.be/piclib/bib...00000517NL.pdf
Nieuw onderzoek
VAB en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) hebben het
verbruik en de uitstoot van de eerste gezinswagen die in drie verschillende
brandstofvarianten bestaat (Toyota Auris) getest in het gewone verkeer. VITO
bouwde in de testwagens speciale apparatuur in om continu metingen te doen naar verbruik, snelheid en locatie. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. Emissies van NOx en fijn stof werden gesimuleerd.
CONCLUSIES VAN VAB
o De hybride wagen is de verbruikskampioen in stedelijk verkeer en tijdens de spits.
o De combinatie van een koude motor en druk stadverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen.
o Extra verbruik in spitsverkeer kan je temperen met eco-driving.
o De verdieselijking van de stadswagens vergroot het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden.
|
Buiten met die vervuilende zuipkisten.