Inderdaad. Meer dan vijftig jaar zelfs. En onze ouders waren zo naief dat ze ons naar een college stuurden. De zogezegde bevoordeelden want de grote hoop ging op zijn veertien werken. En degenen die het beter hadden; gewoonlijk omdat ze thuis niet met veel kinderen waren; waren in die colleges de verdorven jongeren. Omdat de ouders met zekerheid niet godsdienstig waren. De wijntak moest zoveel mogelijk druiven dragen.
En uitzonderingen mochten een diploma hoger middelbaar behalen.
En als ze zich wilden afzonderen om te studeren was dat in hun slaapkamer zonder enige verwarming met een heel dikke vest aan. Auto's waren er toen nog niet. In de steden wel een paar maar niet in een dorp.
Een gezin met een fiets behoorde bij de betere burgerij.
En op het platteland was er ook nog het boerenknecht spelen na de schooluren. En bonen gaan plukken bij de grotere boeren. Of de bezinkputten bij de koeien of eigen WC uitberen in vaten.
Moet ik verder gaan? En op mijn kamer heb ik gestudeerd met een petrollamp want niet ieder huis had toen al elektriciteit.
Mijn eerste fiets kreeg ik toen ik vijftien was om de kosten van het openbaar vervoer te besparen.
Ja; dat waren nog eens tijden!
Daarom heb ik schrik dat de toen heersende mentaliteit zal terug komen.
Behandeld worden als pseudo-gangster door abnormalen die de vurige tongen hadden ontvangen en dit omdat je als hoerenzoon nooit een goede christelijke opvoeding kan krijgen of kon krijgen. Stinkende vooroordelen dus!
Nee; voor mij hoeven die tijden niet meer terug te komen.
En nu lees ik weer in de dagbladen hoeveel van die abnormalen er weer zijn boven gekomen in Amerika en Duitsland.
En dan denk ik als verontschuldiging dat men als normale mens nooit voor paster kan gaan.
Een mens is niet gemaakt om alleen te leven. En van abnormale "einzelgangers" moet je niks goed verwachten. Hoogstens eigenaardigheden.
Asociaal moet je zijn of je houdt het gewoon niet vol.
Maar goed. Dat is hun probleem dan maar.
Mogelijk zijn er ook goede geweest. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Maar.....ik heb er geen enkele gekend.
Maar ze waren ook te beklagen hoor. De fustraties hoopten zich op bij dat volkje. Soit! Zand er over. Ik hoop alleen dat die smurrie niet terug komt.
Er staat reeds andere op de wachtlijst. Beteren zal het dus niet.