Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Gen IV is niet "thorium" reactoren, maar snelle kweekreactoren. Natuurlijk uranium van de mijn heeft 99.3% U-238, en 0.7% U-235. De huidige reactoren kunnen eigenlijk enkel die 0.7% gebruiken (niet helemaal waar, ze zetten een stukje U-238 om ook, maar het is piepklein). Kweek reactoren kunnen (indirect) de andere 99.3% van het uranium, dat nu mee in het afval zit en daar zelfs het grootste stuk van uitmaakt, opstoken. Maw, op papier bijna 150 keer meer energie halen uit het afval, dan wat er al uitgehaald werd. In de praktijk is het wat minder, maar een factor 50 is toch wel te doen.
Maw, het afval van een reactor vandaag die 30 jaar gedraaid heeft, daar kan je een kweekreactor in principe nog 1500 jaar laten mee draaien voor 't zelfde vermogen.
|
Dat maar 0,7% (U-235) bruikbaar is en de andere 99% (U-238) men moet beschouwen als afval heb ik altijd als waanzinnig gevonden. Dit is mijn belangrijkste bezwaar tegen de huidige generatie kernreactors. Je moet toch beseffen dat men zo niet verder kan boeren. En daarom is het ook goed dat men niet verder gegaan is op die weg met reactors als gen.III. Laten we hopen dat Gen IV betere resultaten leveren dan de Superphénix snelle kweekreactor, want dat was een ramp.