Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2019, 21:06   #4
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Sheikh Abdal Hakim Murad predikt de pragmatische islam:

If we can't beat them, JION THEM.

De progressieve islam BESTAAT! en wordt onderwezen in Engeland door sheikh Abdal Hakim Murad. De engelse geleerde en filosoof in een exotische outfit redeneert er lustig op los, zet zijn wereldbeeld uiteen in heldere taal, en schetst in goed gekozen bewoordingen zijn visie op de wijze waarop de islam een zegen zal blijken te zijn voor de materialistische westerling. Deze verlichte islamiet heeft vele studenten en Joram van Klaveren, ex-PVV, is zijn Nederlandse apostel. Koop zijn boek, "van vijand naar apologeet", lees het en Allah is met u.

Timothy Winter
Opleiding: Al-Azhar-universiteit, Universiteit van Oxford, Universiteit van Cambridge, Westminster School, Universiteit van Londen, Pembroke College

Voor video's zie link.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...rzopJ24rhvlXpU
Waar het mij om gaat is de vraag waarom Joram van Klaveren Timothy Winter, alias Sheikh Abdal Hakim Murad, noemde als degene die hem heeft geholpen zich tot de islam te bekeren. Misschien verklaart hij dat in zijn boek, dus als iemand dat heeft gelezen wil diegene dat dan hier eens vertellen? Ik heb intussen een aantal lectures van deze geleerde heer Winter gedeeltelijk gevolgd op You Tube om een indruk te krijgen van zijn versie van de islam. Winter alias Murad spreekt een uur of anderhalf uur aan een stuk door op en rustig tempo zonder zijn aantekeningen te raadplegen. Daarbij kijkt hij zijn publiek aan zonder met iemand oogcontact te maken en zonder zijn publiek in zijn redeneringen te betrekken door vragen op te werpen of mogelijje tegenwerpingen te noemen. Ik heb geen debatten met hem aangetroffen. Dat zou geen probleem zijn ware het niet dat hij in zijn monologen zaken bespreekt die als los zand aan elkaar hangen en dat hij argumenten aanvoert die behoren tot verschillende disciplines van de wetenschap en die hij naar ik aanneem niet allemaal beheerst. Daarbij neemt hij de houding aan van iemand die de wijsheid in pacht heeft.

In de gelinkte video, bijvoorbeeld, beweert hij dat de strenge opvatting van de islam, zoals salafisme, waarbij de overheid repressie toepast om gehoorzaamheid aan de leer af te dwingen, er toe leidt dat de bevolking op de vlucht slaat en "alle kanten op vliegt". Ten eerste geeft hij voor die bewering geen bewijs, ten tweede verklaart hij dat gedrag met "dat is de menselijke natuur en psychologie", en ook dat moet men dan maar op zijn woord geloven. Daaraan voegt hij toe: "dit vluchtgedrag is niet logisch en niet "spiritual beneficial", zonder ook dat nader te verklaren. Dan ben ik benieuwd wat de koran leert over "de menselijke natuur en psychologie" of op welke andere bron die verklaring steunt en waarom vluchten niet logisch is en of salafisme dan misschien wel "spiritual beneficial" is. Anders zit er toch iets tegenstrijdigs in zijn redeneringen.

Vervolgens. Een logische gevolgtrekking is dan dat de strenge opvatting van de islam, zoals salafisme, tegen de menselijke natuur is. Dat leidt tot de paradox dat salafisten een leer propageren waarvan zij volgens hun menselijke natuur zouden moeten gruwen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden