Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Het is zo opgelost: de staat van oorlog is een juridisch begrip en dit zijn de regels:
art. 157 Grondwet: Er zijn militaire gerechten wanneer de staat van oorlog bepaald in artikel 167, § 1, tweede lid, is vastgesteld.
art. 167, §1, tweede lid: De Koning voert het bevel over de krijgsmacht, stelt de staat van oorlog vast alsook het einde van de vijandelijkheden. Hij geeft daarvan kennis aan de Kamers, zodra het belang en de veiligheid van de Staat het toelaten, onder toevoeging van de passende mededelingen.
De Koning heeft niks vastgesteld, waardoor België juridisch gezien niet in staat van oorlog is (sinds 1945 niet, trouwens, ondanks de militaire interventies sindsdien). Er zijn dus momenteel geen militaire gerechten.
Wat de kogel betreft, denk ik niet dat er veel commentaar op geleverd moet worden. Bij mijn weten is de doodstraf ook in oorlogstijd afgeschaft.
|
in 2014 toen de militaire beslissing genomen werd om naar daar te gaan met onze F16 was de regering ook in lopende zaken, ik herinner mij heel goed dat toen door de regering (lees De Koning) ook toestemming is gevraagd aan de Kamer, en verkregen, dus ja die vaststelling is wel gebeurd.