UIT HET NIEUWSBLAD:
Vlaams Belang vindt Tsoenami 12-12 te links
Vlaams Belang (VB) denkt nog na aan wie de partij ,,een substantieel bedrag voor de slachtoffers van de ramp in Zuidoost-Azië'' zal schenken. De kans is klein dat het Tsoenami 12-12 wordt.
,,We willen dat ons geld voor de volle honderd procent bij de mensen terechtkomt, en niet in de zakken verdwijnt van enkele goedbetaalde ontwikkelingshelpers'', luidt de motivatie.
Gistermorgen besliste de VB-partijraad dat hij een groot bedrag - ,,hoe groot hoeft niemand te weten'' - zal schenken aan de slachtoffers van de tsoenami. Maar Tsoenami 12-12 , de grote solidariteitsactie die heel het land heeft gemobiliseerd, krijgt dat bedrag wellicht niet op de rekening. VB-voorzitter Frank Vanhecke: ,,U weet toch dat Oxfam mee in die actie zit? We maken er geen geheim van dat we niet veel vertrouwen hebben in die organisatie.''
Op zijn website zegt het Gentse VB-lid Tanguy Veys onverbloemd dat ,,de extreem-linkse organisaties Oxfam die allesbehalve humaan is'' deel uitmaakt van Tsoenami 12-12, waardoor dat consortium voor hem niet de moeite waard is. Een standpunt dat de partij deelt, dixit Vanhecke.
Vlaams Belang voelt er veel voor zijn geld te geven aan het volksnationalistische humanitaire Volk in Nood (VIN). Die vzw heeft weliswaar nog geen projecten lopen in Zuidoost-Azië - hij richt zich naar de Balkan met zijn acties - maar wil best wel enkele niet-gouvernementele organisaties zoeken die daar goed werk leveren. Vanhecke: ,,Zij garanderen dat de volle honderd procent van het geld bij de slachtoffers terechtkomt. Dat is het belangrijkste.'' (FrP)
VB is idd de eerste geweest om de hele zaak te politiseren. Door te suggereren dat de NGO's de zaak niet vooruithelpen, schaadt hij hun imago. Ik vind het logisch dat die NGO's daarop reageren. Ik denk trouwens niet dat het bedrag van het VB van die aard zal geweest zijn dat de NGO's hun principes in de kant zouden schuiven (en ik ben blij dat ze dat niet hebben gedaan).
|