Discussie: Waterstof - take 2
Los bericht bekijken
Oud 1 maart 2019, 10:52   #197
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat ik me eigenlijk afvraag is wat er nu zo uniek betreffende dit nieuw systeem? Ik heb het op het nieuws gezien en het lijkt me een gewoon electrisch zonnepaneel.
Nee, ik dacht dat eerst ook, maar het is een DIRECT fotochemisch effect. Ttz, het licht geeft direct de energie om een watermolecule te splitsen, in aanwezigheid van een foto-katalysator. Er komt geen macroscopische elektriciteit bij kijken. Je kan het een beetje zien als een equivalent van fotosynthese.

Citaat:
Dus hoe wordt het waterstof geproduceerd anders dan electrolyse en waarom zou dit niet mogelijk zijn met een ander zonnepaneel een een electrolyse installatie? Het feit dat men gewoon water uit de lucht haalt lijkt me niet zo spectaculair.
Het is gewoon het proces dat anders is. Maar in de praktijk is het inderdaad niet zo verschillend, alleen heb je geen draden nodig.

Citaat:
Ze beweren dat ze aan 15% komen maar natuurlijk als ze een zonnepaneel nemen met het grootste rendement is dit mss niet zo verwonderlijk.
Wel, de doorbraak is eerder dat fotochemische processen eerder rond de 0.1% lagen, wat dus wil zeggen dat tot nu, het inderdaad veel rendabeler was om een *elektrisch* paneel te koppelen aan een elektrolyse systeem. Met deze verhoogde rendementen van fotochemie, wordt het rendabeler om direct het fotochemisch proces laten plaats te vinden. Ze zitten daarmee trouwens dicht bij de theoretische grens die haalbaar is.

Op puur wetenschappelijk vlak is het dus WEL een grote doorbraak: het is het direct fotochemische proces met het hoogste rendement, dicht bij de theoretische maximum grens.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 maart 2019 om 10:53.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden