1 maart 2019, 23:49
|
#1
|
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.996
|
Voor het eerst meer e-fietsen verkocht dan normale
Meer dan 1 miljoen fietsen verkocht in 2018 in Nederland.
De meeste fietsen waren electrisch.
Citaat:
https://www.ad.nl/economie/fietshand...bike~a7559960/
Fietshandel na recordjaar: ‘Nog een paar jaar en dan heeft iedereen een e-bike’
Nog nooit werden er voor zoveel geld nieuwe fietsen verkocht als in 2018. We gaven 1,2 miljard euro uit in de fietswinkel. We willen luxer, mooier en vooral elektrisch fietsen. De e-bike is nu zelfs populairder dan de stadsfiets. ,,Als jij een keer op een e-bike rijdt, wil je er ook een.”
Ton Voermans 01-03-19
...
Stadsfiets verslagen
Die scherpe prijsstijging is nagenoeg geheel te wijten aan de e-bike. Zowel de omzet uit e-bikes als het aantal verkochte exemplaren steeg in 2018 met zo’n veertig procent. 409.400 nieuwe elektrische fietsen verlieten de showrooms, tegen 294.000 in 2017. De accufiets is nu het meest verkochte type fiets van het land. Zelfs de aloude stadsfiets (34 procent marktaandeel) is voor het eerst ‘verslagen’. Fietsenbouwer Gazelle denkt dat de stadsfiets echter nooit helemaal zal verdwijnen. ,,Het aandeel e-bikes zal blijven groeien, maar de stadsfiets zal blijven bestaan voor specifieke doelgroepen. Denk aan de Swapfiets voor studenten”, zegt een woordvoerder van Gazelle.
,,Over een paar jaar heeft niemand het nog over een e-bike, en is een motor in je fiets het nieuwe normaal”, zegt Wouter Jager, voorzitter sectie fietsen van de RAI en directeur van de Accell Group (onder andere Batavus en Sparta). Het is elektrisch, elektrisch en elektrisch in de Batavus-fabriek in Heerenveen.
...
Leasefiets komt eraan
Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen in bezit van een nieuwe fiets gemiddeld zo’n 10 procent meer zakelijke en 27 procent meer privé kilometers op de fiets afleggen. De fietshandel krijgt in 2020 opnieuw een enorme groeispurt. Dan wordt de fietsleaseregeling van kracht. Wie een fiets leaset via de werkgever voor woon-werkverkeer krijgt dan een bijtelling van 7 procent voor het privégebruik. Dat komt neer op ongeveer een tientje per maand voor een nagelnieuwe fiets van een paar duizend euro. RAI Vereniging en BOVAG denken dat de zakelijke verkoop daardoor stijgt tot zo’n 150 duizend extra fietsen per jaar.
|
|
|
|