Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dan is alles agressie. Als u de rijbaan opgaat, komt u ook in contact met wagens van allerlei merken. U komt in contact met mensen die merkkledij dragen en waarop het label heel duidelijk prijkt.
|
Dat is geen reclame als dusdanig: het aanschouwen van hoe de wereld ineen zit is geen "opgedrongen communicatie" en al zeker geen opgedrongen communicatie over hoe mijn gedrag door anderen immoreel, schadelijk, afgekeurd, te verwerpen, en dergelijke meer is, he.
Als ik U zie rondlopen met uw Rayban zonnebril, dan krijg ik geen communicatie over mij. Ik zie gewoon een voorwerp op uw neus. Ik kan dat mooi vinden, en dan is dat ook iets dat ik ZELF bedacht heb, of ik kan dat m-as-tu-vu vinden, en dat heb ik dan ook ZELF bedacht. Als ik dat mooi vind, en ik associeer dat met de merknaam, dan is dat een *echte* associatie.
Maar als ik een bende leuke jongeren zie, die in een toffe sfeer, "een Belga nooit alleen roken" dan is dat een agressie. Maar nog meer zou een agressie zijn: affiches op grote borden, waar een mooi koppel voor hun mooie villa en hun mooie kinderen, tegen hun kinderen zeggen: "lieve kindjes, aan de overkant van de straat wonen vuige zondaars, want dat zijn homoseksuelen, die god later zal straffen. Als je die ziet, moet je roepen "bah, vieze kontneukers, god zal uw zondig gedrag straffen", is dat duidelijk ?"
Citaat:
U ziet bouwwerven waarop de desbetreffende firma's borden met naam en contactgegevens hangen. U komt voorbij winkels, kroegen... die door hun uiterlijke eigenheden mensen proberen te lokken.
|
Dat laatste is een limietgeval, want je bent op de openbare weg geconfronteerd met een prive boodschap, uitgedragen door een prive installatie. Het is het punt waar het problematisch begint te worden. Firmanaam en contactgegevens zijn geen "communicatie" die mij een "boodschap" willen vertellen, al zeker niet over de zondigheid van mijn gedrag.
Die "een Belga rook je nooit alleen" is WEL een vorm van agressie.