Los bericht bekijken
Oud 22 januari 2005, 01:15   #7
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Om de haverklap gebruikt de BUB de term 'Belgisch Volk' (met hoofdletter!). Nu is er na WOI een deel van Duitsland aan België afgestaan, de Oostkantons. Maar dit roept een heleboel vragen op. Behoren deze mensen tot het Belgische Volk? Zoja, behoren zij hier plots toe, vanaf de annexatie? Of hebben zij hier altijd toe behoord, alleen wist niemand dit? Of zijn ze er geleidelijk aan toe gaan behoren? (Hoe snel/traag gebeurde dit dan? Ging dit voor iedereen even snel of met individuele snelheid? ) Geldt dit ook voor toenmalige duitsers, die in WOI tegen België hadden gevochten?

Kortom, vele vragen.
Het is niet omdat de Oostkantons ons deel van de erfenis is uit WOI, dat ik akkoord ga met die toenmalige gang van zaken. De definitie van "een volk" is bovendien voor interpretatie vatbaar. Volgens de VB'ers kan men pas van een volk spreken, als ze één en dezelfde taal spreken. Volgens mij wordt een volk, in dit geval het Belgisch volk, gevormd door de huidige staatsgrenzen. De bewoners uit de Oostkantons behoren dus ook tot ons volk.