Discussie: Waterstof - take 2
Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2019, 21:14   #295
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Uiteraard maar er valt jammer genoeg niet veel tegen te beginnen.

Ik denk wel dat de wereldbevolking ooit eens zal pieken maar eigenlijk zou ik het niet erg vinden dat onze demografie in België nu al daalt.

Echter ook daar zijn er onheilsvoorspellers die er een tram van maken omdat de economie dan niet meer zal groeien en er geen jongere generatie zal zijn om voor de ouderen te zorgen.

Net alsof we kinderen op de wereld moeten zetten of importeren om ons een goede oude dag te garanderen. Een beetje langer werken en er brui aan geven voor de totale aftakeling zou het m.i. ook moeten doen.

Hoe kunnen we op deze manier andere werelddelen aan het verstand brengen dat ze een beetje minder moeten kweken?

Er is iets aan te doen, sterker het is al gedaan (zie China).

Het is dus eerder een kwestie van 'kiezen', minder van 'kunnen', willen we dat er iets aan gedaan wordt of niet?
Het enthousiasme in het grootste deel van de wereld hiervoor gaat van lauw naar koud, een paar uitzonderingen niet te na gesproken.

In deze zou een mondiale dictatuur een oplossing kunnen zijn (mits de juiste keuzes en maatregelen).
Maar ja, een dictatuur kan ook zo zijn nadelen hebben.

Ik denk dat er hieruit niet echt een pijnloze uitweg bestaat.
Het zal altijd wel ergens pijn doen.
Ik begrijp dan ook een redenering als die van Patrick:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Dit. En de truuk zal erin bestaan om bij die "rijken" te horen. Niet om dat kwekende gepeupel te helpen overleven en onze eigen kansen op overleven dus te verkleinen.
Als het dan toch onbegonnen werk lijkt te zijn, kan je net zo goed proberen om jezelf safe te stellen maw.
De storm proberen door te komen, om naderhand te komen tot de wereld die we ook hadden kunnen maken door de juiste keuzes te maken en niet alles op z'n beloop te laten.

Uiteindelijk is er, denk ik, heel veel kans dat we op één of andere manier toch naar die wereld (met een heel pak minder mensen) zullen evolueren, ook door zoals nu de zaak op haar beloop te laten.

Het zal enkel de hoeveelheid pijn en miserie die er mee gepaard zal gaan zijn, die zal verschillen.

Ook bij een geplande sturing zal/zou die er zijn.
Maar ik denk dat bij een chaotische evolutie (zoals nu) de miserie gewoon vele malen groter zal zijn, en dus zou kiezen voor het eerste niet eens zo gek zijn.

Laatst gewijzigd door satiper : 9 maart 2019 om 21:17.
satiper is offline   Met citaat antwoorden