Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2019, 09:11   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zou dat één of andere reden kunnen hebben dat men dit snel onderuit wil halen of klopte het plaatje niet helemaal?
In het publieke gedeelte:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190310_04243919

Citaat:
Net geen 700.000 ?*kilometer. Zo ver moet een elektrische wagen met een batterijcapaciteit van 60 kWh en een verbruik van 20 kWh per 100 kilometer – wat in de buurt komt van een Tesla – afgelegd hebben, vooraleer hij groener wordt dan de gemiddelde benzinewagen. Althans, dat berekende professor Damien Ernst van de Universiteit van Luik voor het RTBF-programma Auto Mobile. Hij deed dat voor de camera en schreef zijn berekeningen neer. ‘Het antwoord op deze vraag is niet zo gemakkelijk’, zei hij. ‘Maar we gaan dit samen oplossen.’

In zijn berekening zitten twee cruciale elementen. Het eerste is de CO2-uitstoot die gepaard gaat met de productie van de batterij. Voor een batterij van 60 kWh rekent Ernst op een uitstoot van 18.696 kilogram CO2, goed voor gemiddeld 312 kilogram per kWh.

In de bestaande wetenschappelijke literatuur komt het cijfer van 312 inderdaad voor, bevestigt Auke Hoekstra, onderzoeker aan de TU Eindhoven en gespecialiseerd in elektrische mobiliteit. ‘Maar het is een flinke uitschieter. Neem je het gemiddelde van alle studies, dan kom je op minder dan de helft ervan. De meest recente betrouwbare studie heeft het over slechts 106 kilogram CO2 per kWh.’

Steenkool

ROBIN UTRECHT

Het tweede cruciale element is de CO2-uitstoot door de productie van de elektriciteit. Ernst gaat uit van een uitstoot van 550 gram CO2 per kWh die de elektrische wagen verbruikt. Dat was tot enkele jaren geleden het Europees gemiddelde. Maar intussen is dat al afgenomen tot 296 gram. Bovendien trekken de Oost-Europese landen, die veel van hun energie uit steenkool halen, dat cijfer omhoog. In de Vlaamse energiemix, met een groot aandeel kernenergie, wordt per geproduceerde kWh slechts 257 gram CO2 uitgestoten, leren cijfers van de Vlaamse overheid.

Ernst gaat ook uit van de huidige productie van elektriciteit en batterijen. ‘Het benzineverbruik van een auto is gedurende de hele levensduur gelijk’, zegt Hoekstra. ‘Maar de elektriciteitsproductie zal in de komende jaren vergroenen, tenminste als de Europese landen de klimaatdoelstellingen van Parijs willen halen. De “benzine” voor elektrische auto’s wordt dus almaar schoner.’

Dat weet Ernst zelf ook: als een wagen alleen zou rijden op elektriciteit afkomstig uit hernieuwbare bronnen, wordt het plaatje helemaal anders. Dan zou de elektrische wagen al na 30.000 tot 40.000 kilometer ‘groener’ zijn dan een benzine- of dieselwagen, leidt hij af uit zijn berekeningen. En volgens Hoekstra is die afstand zelfs in de huidige omstandigheden al voldoende.

Geen Tesla

De conclusie van Ernst dat een elektrische wagen eigenlijk nooit zo ver kan rijden dat hij groener is dan een wagen met verbrandingsmotor, gaat in tegen zowat alle bestaande wetenschappelijke literatuur. Een rapport van het Europese Milieuagentschap concludeerde vorig jaar nog dat de uitstoot van broeikasgassen bij de productie van de elektrische auto’s ‘meer dan gecompenseerd wordt door de lagere uitstoot per afgelegde kilometer’.

De RTBF heeft het artikel over de berekening van Ernst ondertussen van zijn website gehaald. De professor zelf betreurt op Twitter dat de critici voorbijgaan aan het belangrijke punt dat hij had willen maken: wie echt milieubewust wil rijden, kiest voor een lichte elektrische auto en niet voor een Tesla.

Conclusie: Afgaande op de beschikbare wetenschappelijke literatuur is het op zijn minst een grove overschatting dat een elektrische wagen net geen 700.000 kilometer zou moeten rijden om ‘groener’ te worden dan een benzine- of dieselwagen. Een herberekening op basis van de meer correcte parameters komt uit op afstanden van minder dan 100.000 kilometer. We beoordelen de stelling daarom als niet waar.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden