Los bericht bekijken
Oud 22 januari 2005, 15:25   #1
N
 
Berichten: n/a
Standaard Discrimineren is een mensenrecht

Hieronder de m.i. belangrijkste passages uit een interview met Matthias
Storme, strijder tegen de totalitaire politieke correctheid.
Ben het volledig met Storme eens!

Hele artikel op:
http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel22/kn2217d.htm

=======================

'Discrimineren is een mensenrecht'

De Vlaamse hoogleraar Matthias Storme staat op de bres voor de
persoonlijke vrijheid. Paradoxaal genoeg vindt hij daarin het
mensenrechtenactivisme tegenover zich. Storme verwijt hun simplisme en
een gebrek aan historisch inzicht. Op 27 januari krijgt de
rechtsgeleerde de Prijs voor de Vrijheid uitgereikt.

Henk Rijkers

"Juridisch worden wij meer en meer opgekweekt om simplistisch te denken.
We zijn een cultuur aan het creëren waarin de nuances, finesses en
subtiliteiten van het recht vervangen worden door een paar absolute
principes 'waar toch niemand tegen kan zijn?'. Want wie is er nu tegen
antidiscriminatie, wie tegen mensenrechten?"

[...]

We spreken met Storme op de Universiteit Antwerpen, op de dag dat het
Europarlement met veel fanfare de nieuwe 'Europese grondwet' aanneemt.
Een nieuwe overwinning voor het mensenrechten-simplisme? Storme ziet
weinig verschil meer tussen de theocratie in Iran en die van de
mensenrechten in West-Europa. "In de Europese grondwet begint dit
gevaarlijke vormen aan te nemen. In het Handvest van de Rechten en
Vrijheden staan gevaarlijke bepalingen die nu reeds door het Europees
Hof van de Rechten van de Mens in Straatsburg misbruikt worden." Een
voorbeeld van zo'n bepaling? "Hoe meer rechten, hoe minder ze waard zijn.
Ieder recht perkt andere in. Dus hoe meer rechten je toevoegt, hoe meer
je de werkelijke basisrechten hebt ingeperkt. Allerlei rechten hebben de
status van mensenrecht gekregen: van het recht op betaalde vakantie tot
het recht op de toegang tot nutsvoorzieningen. In dat Handvest staat ook
dat geen van de rechten en vrijheden gebruikt mogen worden om die van
een ander af te schaffen of in te perken. Dus de vrijheid van
meningsuiting mag niet gebruikt worden om het recht op betaalde vakantie
in te perken! Wat is dat dan voor een vrijheid?"

Draconisch
Matthias Storme vindt zijn eigen positie als verdediger van fundamentele
vrijheden paradoxaal. "Ik moet die verdedigen tegen hen die zich op die
zogenaamde mensenrechten beroepen om ze te fnuiken." Hij ziet grote
gevaren voor de persoonlijke vrijheid. "Ik vind de hele
antidiscriminatiewetgeving toegepast op private personen gewoon fout als
juridisch uitgangspunt. Het is een fundamenteel gebrek aan onderscheid
tussen privaat en publiek, tussen overheid en niet-overheid. Het
verdwijnen daarvan is het kenmerk van de totalitaire staat."

'De uiteindelijke slachtoffers van de antidiscriminatiewet zijn precies
die zwakken, voor wie hij officieel gemaakt is'

De antidiscriminatiewetgeving in België heeft een draconische reikwijdte.
"Zodra men de strikte privé-kring uitgaat, dus ook in het café, zijn je
uitlatingen juridisch gecontroleerd en ingeperkt. Alles is onderworpen
aan het discriminatieverbod. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar het
betekent dat de rechtsorde kan verlangen dat de burger ieder woord kan
rechtvaardigen dat hij in een maatschappelijk omgeving uitspreekt.
Discriminatie is zo ruim gedefinieerd, dat daar elke ongelijke
behandeling onder valt op welke grond dan ook. Nou ja, wat je ook doet
in je leven, je zult mensen altijd ongelijk behandelen, en meestal
zonder kwade opzet. Om het scherp te stellen heb ik provocerend maar
heel bewust gesteld dat het recht om te discrimineren een fundamenteel
mensenrecht is. Dan zeggen mensen: 'Je bedoelt zeker het recht om
bepaalde gerechtvaardigde keuzes te maken?' Nee! Ik bedoel juist het
recht om keuzes te maken zonder die te hoeven rechtvaardigen. Het is
essentieel voor een democratische samenleving dat het recht je niet kan
verplichten alles wat je doet objectief te rechtvaardigen en te laten
toetsen door een rechter aan de hand van weet ik veel welke ideologische
opvattingen of heersende moraal."

[...]

Maakbare samenleving
Matthias Storme vindt het geval Buttiglione zeer veelzeggend. "Hij wilde
perfect de wet naleven. Hij was bereid zijn gedragingen aan te passen,
maar niet zijn gedachten te laten koloniseren. Finkielkraut spreekt
terecht van een tolerantie die alleen nog zichzelf tolereert. Echte
tolerantie wordt zo onmogelijk. Want als je alle opvattingen ter wereld
en van onze eigen geschiedenis op dat Procrustusbed van de
antidiscriminatiewetgeving legt, kun je niet anders dan tot de conclusie
komen dat de hele wereld en heel onze geschiedenis crimineel is,
xenofoob, vrouwonvriendelijk, homofoob enzovoorts. Geschiedenis wordt
dan een permanente waarschuwing om er toch maar vooral niet meer die
achterlijke denkbeelden uit het verleden op na te houden. Een politiek
instrument, om de nieuwe mens te creëren voor de maakbare samenleving
die men op het oog heeft."



--
Islam, by its own definition and by the definition of its leading scholars,
is an all-encompassing social, political, spiritual, personal and
intellectual
worldview that does not leave room for or even allow any other lifestyles.