Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Uw kritiek ( in 'Transfers') op de Waalse wens dat stations niet zouden gesloten worden, maar omgevormd ... toont aan dat u niet in staat bent een idee ook maar even te wikken en wegen als het van Waalse afkomst is. Ik wil graag met u wedden dat het niet lang duurt eer dit door Vlamingen wordt toegepast.
|
In de eerste plaats is het nog steeds een plan; de NMBS heeft zich immers nog altijd niet uitgesproken over het plan van de Waalse gewestregering. Wat er dus zal gebeuren is nog lang niet duidelijk.
De Vlaamse regering van haar kant heeft altijd veel sterker de nadruk gelegd op de uitbouw van De Lijn, wat ongetwijfeld wel voortkomt uit het moeilijk beslissingsproces dat zich bij de NMBS voordoet.
En voor de rest: ik heb het voorstel van de Waalse gewestregering weldegelijk goed overwogen. Het in standhouden van totaal onrendabele stations (de NMBS gaf cijfers vrij van bepaalde stations waar nog nauwelijks dertig tot vijftig mensen opstappen, wat voor een bemande halte TOTAAL verlieslatend is) is geen goede zaak. Dit kan beter ondervangen worden door het uitwerken van een goed uitgewerkt onbemand stopplaatsennetwerk.
Indien het voorstel van de Vlaamse regering kwam, had ik op dezelfde manier gereageerd trouwens. Mij gaat het immers niet of dit nu kwam van ten noorden of ten zuiden de taalgrens, maar wel over het voorstel zelf. Dat voorstel is een instandhouding van een bureaucratisch overheidsapparaat dat er niet in de eerste plaats is voor de burger, maar wel als levensverzekering voor het instandhouden van een bureaucratie. Dat laatste kan nooit de bedoeling zijn. Jammer genoeg zitten we in Wallonië met een klimaat waar juist dat laatste wordt gestimuleerd. Vandaar de % veel sterker uitgebouwde overheidsdiensten over de taalgrens.