Zelfbeschikkingsrecht zal keurig, braaf en onderdanig zijn
Quo vadis EU?
https://doorbraak.be/zelfbeschikking...derdanig-zijn/
Enkele uitreksels uit de tekst :
Universeel
Eenheid in verscheidenheid. Het motto van de Europese Unie. Het is een belangrijk fundament van het Europese eenheidsverhaal, een slogan die de nodige verwachtingen creëert. Jammer genoeg stel ik steeds vaker vast dat ‘eenheid in verscheidenheid’ fragiel is en voor interpretatie vatbaar. Hetzelfde geldt voor het recht op zelfbeschikking. Dat zou universeel en ontegensprekelijk zijn.
Tot wanneer dat recht op zelfbeschikking op de eenheid en ondeelbaarheid van de bestaande orde botst. Zoals vandaag in Spanje. Ook in Frankrijk, Roemenië en vele andere EU-lidstaten waar centralisme hoogtij viert.
Zelfbeschikking kan zolang het keurig, braaf en onderdanig is. Meer ambitie wordt genadeloos afgestraft, tot in de rechtszaal. ambitie wordt genadeloos afgestraft, tot in de rechtszaal
Welk Europa?
Citaat:
dat Europa niet langer het geweten van de wereld kan zijn, wanneer het zelf politieke gevangenen kent.
|
Citaat:
Demoniseren - Centraliseren
Parallel met de verruwing van het politieke debat in Spanje, merken we ook een groeiend centralisme in andere EU-lidstaten. Tijdens mijn conferentie over het universele zelfbeschikkingsrecht geef ik een podium aan Corsicaanse politici. Zij beleven politieke hoogdagen. De Corsicaanse onafhankelijkheidspartijen besturen het eiland en de kiezer wees hen drie van de vier Corsicaanse zetels toe in het Franse parlement. Daar worden ze echter geconfronteerd met een versterking van het centrale gezag. Parijs voerde enkele jaren geleden de historische regio’s om tot megalomane departementen en past het subsidiereglement voor onderwijs in een van de erkende minderheidstalen – in de negatieve zin – aan. Dit alles in de hoop komaf te kunnen maken met sterke regio’s zoals Bretagne, de Elzas en Corsica.
Toevallig nu? Nee hoor, want zelfbeschikking kan enkel zolang het keurig, braaf en onderdanig is.
|