Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P.
Voor vliegmachien geïnteresseerden:
De ICAO en de US federale FAA is (was?) zowat de rots in de branding, wereldwijd, voor regulatie en implementering van de regels voor bouw, onderhoud en opvolging van vliegerij hard- en software.
In feite zowat de garantie voor safety en onkreukbaarheid.
Vandaag: zeg dit bolwerk van degelijkheid uit het verleden maar dag met je handje? Is die laatste zekerheid nu ook al verdwenen?
EN: wat met de EASA, hun Europese tegenhanger qua certificatie. Moeten we ons daarover ook zorgen beginnen maken vandaag de dag?
|
Vorige week of zo op de radio legde een expert uit hoe dat zit.
De luchtvaart is internationaal overal gelijk georganiseerd.
Een fabrikant die een vliegtuig wil laten homologeren kan daarvoor terecht bij een luchtvaartautoriteit naar keuze.
Als het vliegtuig door één van die autoriteiten wordt goedgekeurd dan nemen de andere autoriteiten dat oordeel over.
Vergelijkbaar met de homologatie van auto's binnen de EU, maar dan op wereldschaal.
Voor Boeing als Amerikaanse fabrikant is de FAA de logische keuze, zoals dat voor Airbus wellicht de EASA is. Goedgekeurd voor de FAA is goed voor alle luchtvaartautoriteiten.
Ik kan er niet over oordelen of de FAA in dit geval in de fout gegaan is.