Discussie: Brexit
Los bericht bekijken
Oud 6 april 2019, 15:57   #9422
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat het niet veel verschil maakt. Want er zijn 2 mogelijkheden:
- oftewel is die no-deal zo erg niet. Goed, dan is het niet zo erg he. Dus geen drama.

- oftewel doet die no-deal zeer. Wel, dan gaan ze weer rond de tafel zitten he. En dan kunnen ze nog altijd een customs union aangaan.

Infeite zijn er maar 2 redenen, van EU kant, om schrik te hebben van no-deal:
- dat het in de UK minder erg zou zijn dan voor de EU -- weinig waarschijnlijk
- dat het eigenlijk voor iedereen best zou meevallen, want dan verliest de EU een beetje van haar bestaansreden. Maar voor de lidstaten zelf is dat geen echt zwaar probleem, als blijkt dat ze evengoed voort kunnen zonder de EU.

Maw, langs EU kant moeten we daar geen schrik van hebben. Als het ons zeer doet, zal het de Britten waarschijnlijk nog veel meer zeer doen, en dan kunnen we nog altijd onderhandelen. En als het ons geen zeer doet, wel, dan kan het ons weinig schelen he.
Eerst ga je een chaos hebben. Waarna de negatieve langere termijn gevolgen (voor de UK) vrij snel voelbaar en zichtbaar zullen worden. Het meest bij de zwakkere segmenten van de samenleving. De elite die het veroorzaakt heeft zal er daarentegen geen last van ondervinden. Voor het zakenleven en de investeringen is het een nachtmerrie. Ook de jojo van eerst No Deal en dan weer Customs Union daarna.

De jeugd haat de hele Brexit.

Ik zou het haten dat Trump en Poetin nog een pleziertje voorgeschoteld krijgen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden