12 april 2019, 22:21
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Ik denk dat Patrickve voor een groot stuk gelijk heeft: de overbevolking is één van de grote boosdoeners van de een stilletjes ondraagbare belasting van onze aarde en het steeds beroerder worden van ons (leef) klimaat. Elke nieuwe geboorte heeft nu een klein maar vernietigend effect op de kwaliteit van milieu en leefomgeving. Daarom moet inderdaad de bevolking drastisch naar beneden.
Alleen, godsdiensten zoals de islam en jodendom promoten de kinderrijkdom nog steeds. Ook het christendom doet dit, maar hier lier luistert nauwelijks nog iemand naar de paus. En naar de dominee maar evenmin. Bovendien, landen zoals China en India krijgen geen grip op de bevolkingsaanwas. Alhoewel China het drastisch heeft geprobeerd heeft, dat moet worden gezegd. De bevolkingstoename is dus een zeer ernstig probleem. Ik zie ook niet onmiddellijk in hoe men dit probleem kan oplossen. Het zal nochtans moeten, indien de mensheid wil overleven.
Patrickve spreekt regelmatig over een soort voorbedachte uitroeiing van een groot deel van de mensheid. Dat lijkt me een wat drastisch en immorele gedachte en niet in overeenstemming te brengen met de waarden die wij (ik toch in ieder geval) hebben meegekregen. Ik pas hiervoor.
Maar het blijft een feit dat de overbevolking ons op termijn de das gaat omdoen. Tenzij, ja tenzij er onbekende en niet onmiddellijk te genezen epidemieën zullen uitbreken waartegen geen remedie mogelijk is. Met vele, vele miljoenen dodelijke slachtoffers tot gevolg. Zoals de pest in de Middeleeuwen of Spaanse griep in 1918. Maar dan van een veel grotere omvang. De natuur herstelt vaak zelf het evenwicht.
Edoch, gezien de exponentiële groei van de geneeskundige kennis (o.m. het snel voortschrijdend inzicht in de genetica) zouden deze zogenaamde ‘niet te genezen ziekten’, niet al te lang ongeneeslijk blijven.
En, hoe paradoxaal ook, dat laatste speelt in ons (mensheid) nadeel.
|
Er is één troost: de wereld-bevolkingsaangroei vertraagt al een paar jaar.
|
|
|