Los bericht bekijken
Oud 17 april 2019, 20:31   #145
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Je kan wel niet ontkennen dat in islamitische landen, met sharia als wetgeving, homo's gestenigd worden, en dat dit geen stilaan uitdovende trend is, maar integendeel, zelfs in opmars is, getuige 't artikel in OP.

Ik weet niet waar in 't christendom homo's gestenigd worden momenteel.

En dat is niet 't enige verschil.
Tenzij je natuurlijk eeuwen terug in de tijd gaat.
Maar dan nog zou ik geen pleidooi voor islam afsteken.
Volledig akkoord met jou hoor, en ik zal wel de laatste zijn om de andere zandbakgodsdienst te gaan vergoelijken tgo de eerste versie. Het zijn alletwee machtsinstrumenten die heersers indertijd hebben toegelaten om in relatief korte periode grote delen van de toen bekende wereld te veroveren en verknechten. Versie 1 heeft gewoon een paar honderd jaar voorsprong op versie 2 maar verder zijn ze naar resultaten gemeten door hun geschiedenis niet meer maar ook niet minder destructief.

De islam heeft gewoon een paar honderd jaar achterstand op het christianisme : er zijn nog een paar interne oorlogen die moeten beslecht worden. (de strijd tussen de Sunni en de Sjia wereld is quasi onvermijdelijk, Iran zijn theocratisch regime is dat al tientallen jaren aan het voorbereiden)
In europa is de strijd tussen christenen, de arianen die ze uitroeiden, de katharen die ze later uitroeiden en de Lutherianen met wie dat net ietsje moeilijker bleek nu definitief gestreden. Dat ligt achter ons.

Maar de finale clash in de islam wereld moet nog plaatsvinden. Je zou ook kunnen zeggen dat die in alle stilte bezig is : Jemen is daar een mooi voorbeeld van. De opmars van de sjiëtische macht vanuit Iran dwars door Irak, nu ook Syrië en ook Libanon is daar de mooiste illustratie van.

edit : een punt dat ik belangrijk vind is dat het naar mijn aanvoelen niet mogelijk is om statisch vanuit het heden, absolute uitspraken te doen over eender welk van de zandbakgodsdiensten. Je moet het kaderen binnen hun context en origine, hun historiek die in de twee gevallen quasi niets anders dan verovering, verknechting, onderwerping en bloedige vervolging van iedereen die niet wil luisteren met zich meebracht.

Kort samengevat : uitspraken zoals 'islam is vrede' zijn even grotesk als 'leven als JC is een goede mens zijn'

Dat heeft in de twee gevallen alles met wishfull thinking en/of pure dweperij of zelfs slaafse dwaasheid en doctrinaire onderwerping te maken, en niets met de historische realiteit van de laatste 2 millenia.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 17 april 2019 om 20:40.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden