Los bericht bekijken
Oud 18 april 2019, 19:51   #201
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Ik meen dat ik mezelf onduidelijk uitgedrukt heb met mijn stelling, waarvoor mijn (al dan niet ) welgemeende verontschuldigingen. Laat ik me daarom verduidelijken.

Er zijn twee punten waarop gelet moet worden: de leer van beide religies, en hun respectievelijke aanhangers.

I. Leer

1. Christendom: kort samengevat is de leer van die religie er een van vrede, vergevingsgezindheid, naastenliefde en geweldloosheid.

2. Islam: de leer van de Islam is er een van gewelddadigheid, verovering, expansie, roof, moord, verkrachting, slavernij en ellende.

Mijn stelling over kaloten en moslims qua leer is dus niet van toepassing.

II. Aanhangers

1. Christendom: hoewel het Christendom zoals boven opgemerkt vrede, vergevingsgezindheid, naastenliefde en geweldloosheid predikt, hebben de aanhangers van die religie over de eeuwen heen lelijk huisgehouden, zowel in Europa als ook elders. Ik denk dat Theodosius een niet te onderschatten inspiratiebron daarvoor was. Vandaag de dag komen er steeds meer misbruikschandalen aan het licht, niet in het minst kindermisbruik. Conclusie: de kaloten houden zich veelal niet aan hun eigen leer. Een vunzig stelletje hypocrieten dus.

2. Islam: de echte, rechtlijnige moslims houden zich letterlijk aan hun leer. Ze hebben zowel in het verleden (de verschillende kalifaten, het Ottomaanse Rijk) als ook in het heden (IS, Boko Haram als de prominentste voorbeelden) voorbeeldig lelijk huisgehouden in het Midden-Oosten, Noord-, Oost- en West-Afrika. Oorlog, roof, moord, verkrachting, plundering, brandschatting en slavernij: ze hebben het hele register voorbeeldig doorgespeeld. Conclusie: hoewel niet hypocriet, is het een vunzig stelletje gewelddadigaards.

Mijn stelling over kaloten en moslims is dus veel meer van toepassing.

III. Conclusie

Wanneer ik tegen de slechtheid van zowel kaloten als ook moslims van leer trek, heb ik het niet over de voorschriften van de respectieve leren van beide religies (hoewel de leer van de Koran zeker vunzig te noemen is), maar over de daden van hun aanhangers in zowel het verleden alsook het heden. En daar blijft mijn stelling eens te meer: kaloten en moslims zijn even slecht.
Akkoord.

Maar voor de atrociteiten, die voor de goede orde NIET worden voorgeschreven in de christelijke leer, moet je wel 'n aantal eeuwen terug in de tijd.

Islam daarentegen, waar in de islamitische geschriften die atrociteiten WEL voorgeschreven staan, kan je hier en nu dagdagelijks voorbeelden van terugvinden.

Dan hebben we 't nog niet over islamitische landen die sharia toepassen.

Verschil, 'n beetje toch?
SDX is offline   Met citaat antwoorden