Los bericht bekijken
Oud 19 april 2019, 09:32   #209
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Dus jij hebt weet van historisch accurate, gewelddadige passages, die geschrapt zijn geweest? Toevallig passages die jouw stelling zouden ondersteunen, had men ze laten staan in de teksten? Geef eens een paar voorbeelden + relevante links?

Nee dat wist ik niet hoor! Geef maar gauw eens een paar voorbeelden van die geschrapte passages, en op welke manier dit Romeinse keizers (in de 1ste eeuw dan nog!) zou hebben beïnvloed. Met bronvermelding natuurlijk.

Hij werd door de Joodse Sanhedrin veroordeeld voor godslastering. Bovendien zagen ze zijn voorspelling van de verwoesting van de tempel in Jeruzalem als een dreigement.
De Romein Pontius Pilatus vond geen reden om Jezus te veroordelen, maar gaf - aldus het verhaal - toe aan de druk van de massa.

Je stelt me teleur, Aton. Jij met je diepe kennis over de evolutie van de christelijke teksten. Ik dacht dat je zoiets basic over het evangelie wel zou weten. Maar ja, je zit natuurlijk tot over je oren verdiept in alle geschrapte passages, nietwaar?

Nee, jij had eerst moeten uitleggen welk punt je precies wou maken met die linken én de relevante passages citeren.

Dus de naam van de verrader in het verhaal verwijst naar een terreurbeweging uit die tijd? No shit, Sherlock! Een verhaal waarin ook slechterikken voorkomen. Wie verzint toch zoiets?

Die vraag kan ik beter aan jou stellen, want jij bent degene die hier wilde, ongedocumenteerde claims maakt. Op welke bronnen baseer jij je wanneer je het hebt over gewelddadige, geschrapte passages in de eerste, verloren gegane, versies van het evangelie?
In tegenstelling tot wat ons de evangelies vertellen, was Pilatus volgens niet-christelijke eigentijdse bronnen een wrede landvoogd. Die niet terugschrok voor een of twee kruisingen meer, militaire repressie, enz. . De evangelisten hadden zo ook hun reden om Pilatus 'sympathiek' voor te stellen. Ik zou toch maar niet te veel geloven van de melding in de evangelies dat 'Pilatus zijn handen in onschuld waste'.

Pilatus trok zich niet zoveel aan van de openbare opinie van het 'Joodse' volk. Hij hanteerde wel onverbiddelijk het -ook later Duitse adagium in bezette gebieden- : 'Ruhe muss sein!'. Hij trad dan ook hardhandig op tegen onrustokers. Hierin overdreef hij mogelijk (o.m. door de slachting van de Samaritanen op de berg Gerizim) , en deze excessen waren waarschijnlijk één van de oorzaken waarom hij teruggeroepen werd naar Rome.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2019 om 09:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden