Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
Nogmaals, je negeert hierbij de prijs (het tijdsverlies) dat elke individuele bestuurder veroorzaakt aan al de andere bestuurders in die file.
|
Maar nog eens, dat is de MARKTPRIJS. Dat is exact op die manier dat een marktprijs bepaald wordt: door de vraag. Als 99 mensen een brood willen kopen, dan zal de prijs van het brood iets kleiner zijn, dan als 99 mensen + ikzelf een brood wil kopen. Mijn "brood willen kopen" heeft dus de prijs VOOR IEDEREEN een beetje omhoog gewerkt, omdat ik ook een brood wilde.
Als er 99 auto's weg X willen gebruiken, zal de file (en dus de wachttijd) iets kleiner zijn dan als ik dat ook wil, en de 100ste auto ben. Mijn "weg X willen gebruiken" heeft dus de wachttijd (prijs) VOOR IEDEREEN een beetje omhoog gewerkt.
Citaat:
Dus, volgens jou is file geen externaliteit eigenlijk? Allé vooruit, weer een nieuw thema waarin je het beter denkt te weten dan eigenlijk elke econoom?
|
Nee, een file is geen externaliteit, het is een prijs.
Als er economen zijn die denken dat het een externaliteit is, dan moeten ze de prijs van het brood ook als externaliteit beschouwen.