Los bericht bekijken
Oud 19 april 2019, 10:26   #75
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat is gans het verschil. Als je een trein neemt, of een bus neemt, dan koop je een dienst, om U te verplaatsen van A naar B. Uiteraard weet de dienstverlener dan waar gij zijt: ge zijt in zijn voertuig ! Als ge een taxi neemt, dan weet de taxi chauffeur ook waar gij zijt: in zijn taxi !

Maar "de weg aanbieden" is geen dienst om U van A naar B te verplaatsen: het is gewoon *toegang tot de openbare ruimte*. Openbare ruimte die inderdaad wat "opgesmukt" is, maar gewoon eigenlijk maar openbare ruimte. Waar gij *met uw eigen middelen* in beweegt, zoals een voetganger, fietser, wandelaar en dergelijke meer. Dat het "opsmukken van de openbare ruimte" om het gemakkelijker toegankelijk te maken voor uw verplaatsingsmiddelen" door de overheid gedaan wordt, en dus moet gefinancierd worden op een of andere manier, kan wel door de potentiele gebruikers van die openbare ruimte betaald worden. Maar de "openbare ruimte" biedt U geen "verplaatsingsdienst" aan. Enkel maar "toegang tot de openbare ruimte" waar ge voor de rest uw plan trekt.

De weg biedt mij geen dienst aan "mij verplaatsen van A naar B". Als ik dat traject betaal, dan wordt ik niet van A naar B verplaatst.
En bvb. de Franse autostrades dan? Daar betaal je voor gebruik met péage. Een goede methode trouwens, want je betaalt voor gebruik, eerder dan dat je indirect ervoor betaald via algemene belastingen.
Autoroutes du Sud de la France (ASF) weet ook perfect wie er allemaal op haar wegen reed.

Een weg is een dienst waarvoor je op één of andere manier voor betaalt hoor Patrick

Allé, dat vind ik nu wel straf dat zo ne vrije markt-denker dit standpunt inneemt.

Laatst gewijzigd door Voltian : 19 april 2019 om 10:26.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden