Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
Wat doet rekeningrijden? Rekeningrijden zet een prijs op het tijdsverlies dat elke auto veroorzaakt aan de andere auto's. Die prijs varieert uiteraard. Op plaats en in tijd waar er quasi nooit file ontstaat, is die congestie-prijs 0. Op tijd/plaats waar dat wel gebeurt, is er -idealiter- een tarief dat de tijdskost van het tijdsverlies weergeeft. Dit is het product van gemiddeld tijdsverlies en gemiddelde waarde die bestuurders aan hun tijd hechten ( https://en.wikipedia.org/wiki/Value_of_time). Dat laatste varieert enorm onder de bestuurders en daarin ligt het potentieel voor rekeningrijden. Voor sommigen is dat 5€/u, voor anderen 50€/u.
|
Inderdaad, rekeningrijden verandert artificieel de "natuurlijke" prijs van een file, die in tijd uitgedrukt is, in een arbitraire geldwaarde. Wie een uurloon heeft dat hoger ligt dan die arbitraire geldwaarde, kan een gunstige ruil doen: dure tijd winnen, met minder geld. Wie een uurloon heeft dat lager ligt dan die arbitraire geldwaarde, is gedwongen tot een ongunstige ruil: veel geld moeten geven, om weinig waarde in tijd terug te krijgen. Die mensen gaan dus "uit de file gepest worden" op een artificiele manier.
Aangezien zij geen ANDER aanbod hadden dat gunstiger was (anders hadden ze dat aanbod al genomen, he) zoals openbaar vervoer, wordt hen dus de mobiliteit op een artificiele wijze ontnomen, om mensen die een hoger uurloon hebben, winst laten te maken.