Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
(ik vat je post even kort samen tot de essentie  )
Patrick, nogmaals, ik ga geen discussie beginnen om te bewijzen waarom congestie inderdaad een externaliteit is. Ik heb mijn uitleg gedaan; er is voldoende materiaal in bib's, wetenschappelijke publicaties, schoolboeken,... die veel beter dan ik uitleggen waarom congestie een externaliteit is.
|
Inderdaad, congestie is prijszetting. Geen externaliteit. Het is het verhogen van de wachttijden omdat er een schaars aanbod is, en er veel vraag is. Dat verhoogt de prijs ervan, uitgedrukt in wachttijd. Maw, congestie is "iets dat schaars is, is niet gratis".
Ik heb in uw uitleg elke equivalentie met normale prijsvorming aangegeven.
Een externaliteit ageert nooit op marktspelers die de prijs zetten en/of ondergaan.
Als gij weeral moet gaan vluchten in gezagsargumenten omdat ge de simpele logica niet kunt volgen, is dat mijn probleem niet.
Als je "de hinder van een hogere prijs voor anderen in de markt" als een externaliteit gaat beschouwen, dan is elke prijs een externaliteit. Als men niet kan inzien dat files de normale prijsvorming zijn van het gebruik van een weg, dan begrijpt men het fenomeen van prijsvorming zelfs niet.
De doorstromingscurve is de aanbodscurve. De vraagcurve is de hoeveelheid wagens die bereid is om te rijden als de wachttijd kleiner is dan tijd T, als functie van tijd T. Hoe langer tijd T, hoe minder mensen die wachttijd willen spenderen, en hoe minder auto's er gaan willen rijden. Daar waar de aanbodscurve (de capaciteit van de weg) de vraagcurve snijdt, vinden we de juiste prijs, de juiste wachttijd, die maakt dat er niemand nog in de file wil gaan staan om nog langer te wachten. De wachttijd van de file is dus de perfecte marktprijs van die weg en hun gebruikers.
Wat jij als "externaliteit" beschouwt, is de werkelijke prijs (wachttijd T) ten opzichte van de "gratis baseline" (geen wachttijd, reistijd als men geen belemmeringen heeft). Maw, "gratis brood". Jij beschouwt het gegeven dat er een eindige prijs is als een externaliteit, ten aanzien van als het gratis zou zijn.
Nog eens, het KAN geen externaliteit zijn, want het gaat hier over MARKTSPELERS. Een externaliteit is een voor/nadeel voor een NIET-marktspeler.
Ik weet dat er economen zijn die dat anders zien, maar ze zijn mis, omdat ze niet kunnen inzien dat wachttijd een prijs is.
Bijvoorbeeld: gij koopt insecticides, om uw tuin te ontmuggen, en ik profiteer daarvan (heb ook geen muggen) zonder dat ik insecticides koop. Ik ben dus geen marktspeler, ik speel niet in de insecticide markt, ik beinvloed de prijs van de insecticides niet door mijn vraag, en toch profiteer ik ervan.