Los bericht bekijken
Oud 19 april 2019, 13:45   #103
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ge accepteert ze, maar ge begrijpt ze niet, want ge kunt mij het verschil niet uitleggen tussen:

1) als Jef ook weg X gaat gebruiken, wordt de wachttijd (prijs) voor iedereen (Jef ook) 2 minuten langer en

2) als Jef ook een brood wil kopen, wordt de broodprijs voor iedereen 0.2 centiemen hoger.

Leg mij dat verschil uit, en ge kunt mij misschien overtuigen. Ga naar Nobelprijzen economie verwijzen (ja, ik weet het, er was een nobelprijs bij), en ge overtuigt mij niet.

Het is enkel maar een "evidentie" voor U omdat andere economen het zeggen. Maar blijkbaar kunt ge dat evidente niet uitleggen.

Ik heb nergens een uitleg gezien. De enige die ik gevonden heb, is dezelfde die gij gegeven hebt, en die klopt duidelijk niet, want hij is ononderscheidbaar van de normale prijszetting in een markt, namelijk dat de marginale extra vraag die is die de prijs bepaalt VOOR IEDEREEN in de markt.

Als gij gaat afkomen met "uw vraag veroorzaakt een prijsstijging voor iedereen, niet alleen voor U, dus is het een externaliteit" ... dan is ELKE prijs in ELKE markt een externaliteit.
Ik heb het in mijn woorden proberen uit te leggen, maar dat lukt inderdaad niet. Mijn uitleg volstaat niet. Ge moogt concluderen dat ik het dan niet begrijp, daar kan ik niks aan doen vrees ik.

Ma bon, mbt uw voorbeeld. In geval van [1]: iedereen verliest, want iedereen verliest een beetje extra tijd; die wat erbij komt verliest enkel wat tijd voor zichzelf, waar-ie rekening mee houdt maar veroorzaakt door die keuze ook nog eens extra tijdverlies voor alle anderen, waar-ie geen rekening mee houdt. Dat is de externaliteit. In geval van [2]: de verkoper stelt vast dat hij zijn prijs kan verhogen, want de vraag is blijkbaar voldoende hoog. Dat is gewoon klassieke prijsvorming. Welke externaliteit is daar misschien?

Patrick, ik ga hier echt niet het concept externaliteit of beprijzing van schaarste aan u uitleggen. Dat kunt ge zelf doen. Pak dit bvb. https://en.wikipedia.org/wiki/Congestion_pricing

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik weet dat er economen zijn die dat anders zien, maar ze zijn mis, omdat ze niet kunnen inzien dat wachttijd een prijs is.
Patrick, de ingenieur, gaat de economen eens uitleggen hoe hun vakgebied echt in elkaar steekt.

Hilarisch

oh Patrick toch...