Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ik zal het eens met cijferkes illustreren.
Veronderstel dat de aanbodscurve van hamburgers zo is:
50 hamburgers: marktprijs 1 Euro.
51 hamburgers: marktprijs 1.02 Euro.
(de aanbodscurve heeft een stijgende prijs per hoeveelheid)
Stel dat er 50 hamburgers verkocht werden. De prijs was dus 1 Euro, de totale sociale kost was 50 Euro (50 * 1).
Stel nu dat Jefke ook een hamburger wil. Nu is de marktprijs dus 1.02 Euro geworden. De totale sociale kost is nu 51 * 1.02 = 52.02 Euro. Want die vroegere 50 man, plus Jefke moeten nu allemaal de marktprijs van 1.02 Euro betalen.
De "marginale sociale kost" is de toename van sociale kost door 1 hamburger bij te voegen, dat is dus 52.02 Euro - 50 Euro = 2.02 Euro.
Nochtans heeft Jefke die daarvoor verantwoordelijk was, niet 2.02 Euro moeten betalen, maar slechts 1.02 Euro want dat is de prijs nu van een hamburger, nu dat Jefke meedoet.
Uw professoren zeggen dat het verschil, dus 1.0 Euro, de externality is, de "kost gedragen door anderen omdat de prijs verhoogde, die niet door Jefke werd betaald maar wel veroorzaakt door zijn vraag".
Dat is de betekenis van die x dc/dx term.
Ik heb nooit ergens gehoord dat het feit dat ge mededingt in een markt, en daardoor dus een hogere prijs veroorzaakt, een "externality" zou zijn. Maar hier noemen ze dat dus wel zo.
Dat is de "extra wachttijd die gij aan anderen veroorzaakt door ook in de file gaan te staan en die dus langer te maken". Het is "de extra prijs die alle anderen moeten betalen, omdat Jefke ook een hamburger wilde".
Identiek hetzelfde.
|
Ge beschrijft alweer het concept elasticiteit: hoe prijs verandert bij veranderende vraag. Dat heeft dus niets met externe kosten te maken. Dat fenomeen heb je in perfecte en imperfecte markten.
Begrijp je het verschil tussen de msk en mpk wel?...