Los bericht bekijken
Oud 21 april 2019, 09:24   #151
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat voor zin heeft het nog de Notre-Dame van een eiken gebinte te voorzien wanneer we weten dat het uiteindelijk om een prestigeproject gaat. De Middeleeuwers gebruikten eik omdat dit een zeer degelijk, duurzaam, en oersterk, soort hout was. Met het gevolg dat hele bossen eraan moesten geloven (en toen waren er nog bossen...). Maar het was het enige wat ze hadden. Wij niet. We hebben alternatieven die de algemene esthetiek van de kathedraal niet hoeven te schaden.

Vermits het toch maar draait om een prestigeproject , we de originele kathedraal toch nooit meer terugkrijgen, plus het feit dat eikenhout schaars is, we over alternatieven beschikken, lijkt het me complete waanzin om ik weet niet hoeveel eiken te kappen om toch maar de middeleeuwers zo goed mogelijk te willen kopiëren en dit alleen maar voor het oog (het oog dat trouwens niet veel zal merken met een goede 'eiken-namaak' van een betonnen gebinte). Massaal eiken hiervoor te gaan kappen is gewoon te gek voor woorden en volstrekt onverantwoord in onze tijd.

Dat ik dit niet onmiddellijk heb ingezien verwondert me eigenlijk een beetje.
Beton brandt niet. Dat is dus een bezwaar. Die kerk hoort te kunnen branden, anders is ie niet echt. Want een herhaling van de brand over een eeuw of zo is ook een soort van verering. Dus doe maar eiken.

Laatst gewijzigd door Piero : 21 april 2019 om 09:28.
Piero is offline   Met citaat antwoorden