Los bericht bekijken
Oud 24 januari 2005, 11:26   #1
carf
Vreemdeling

carf's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar carf
Standaard Spirit blokkeert EU-referendum

Spirit maakte gisteren (23 januari) bekend dat het tegen een referendum betreffende de EU-grondwet zal stemmen. Hierdoor is er geen meerderheid in het parlement en komt er dus geen referendum. Officiële reden voor deze koerswijziging is dat het Vlaams Belang dit referendum zou misbruiken om een campagne op te zetten tegen de toetreding van Turkije.

Dit is uiteraard een drogreden. Zo kan je evengoed de verkiezingen afschaffen omdat het VB deze zou misbruiken om haar fascistische propaganda te voeren. Een argument dat kant noch wal raakt.

De werkelijke reden moet dan ook elders gezocht worden. De sociaal democratie, tegelijk architect én beul van het ultraliberaal Europees wangedrocht, is duidelijk niet te vinden voor een grootschalige opiniepeiling m.b.t. de EU. Een verklaring voor de koerswijziging van Spirit moet dan ook in dergelijke kringen gezocht worden, ook al verklaart de spirit-top luidkeels dat dit niet het geval is.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben geen vragende partij om de propagandamachine van het VB over me heen te krijgen. We kennen intussen allemaal de indrukwekkende en agressieve affichecampagnes waarmee het VB het bewustzijn van de man in de straat poogt te veranderen. Daar komen de talloze folders in de brievenbus nog eens bovenop. Het VB is niet toevallig de partij met de grootste propaganda-uitgaven.

Dit wil echter niet zeggen dat we het debat niet moeten aangaan. De houding van Spirit is dan ook, net zoals je van een burgerlijke partij mag verwachten, bijzonder zwak. Het bewijst eens te meer dat PS en SP.A definitief de kant van de patroons heeft gekozen.

De linkerzijde heeft dan ook meer dan ooit te voren de taak om een nieuwe , linkse partij op te richten, onafhankelijk van de burgerij. Een partij die opkomt voor de belangen van de kleine man, en die het opneemt tegen het antisociale karakter van de EU en van wereldeconomie in het algemeen.

MVG

CaRf