Los bericht bekijken
Oud 23 april 2019, 08:39   #2
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Dat is niet verwonderlijk gezien het aantal fietsers sneller toeneemt dan de infrastructuur. Ook oudere mensen nemen nu ook vaker de fiets met de komst van de elektrische variant en op zich is dat ook reeds een risico verhogende factor.

Verder worden fietsers nog steeds stiefmoederlijk behandeld en wordt de infrastructuur nog steeds ontworpen volgens de oude gedachte in functie van koning auto. Een voorbeeld daarvan is Antwerpen waar men geen conflictvrije kruispunten wil invoeren ten voordele van koning auto.
Daarnaast heb je inderdaad ook de speed pedelec die met 45 km/h en een waanzinnig optrekvermogen een gevaar vormen voor andere weggebruikers en de bestuurder zelf. 35 km/h zou een absoluut maximum moeten zijn.

Tenslotte leven we ook nog steeds in een auto ayatollah land, waar een aanzienlijk deel van de mensen alle verplaatsingen automatisch met de auto doen en voor de rest van de wereld niet weten. Dat zijn gevaren op de weg daar ze totaal geen voeling hebben met de aanwezigheid en gevaren voor andere weggebruikers.

Tenslotte heb je ook nog het niet naleven van de verkeersregels. Zo rijdt zowat de helft van de automobilisten te snel in bebouwde kom, gebruikt 7/10 richtingaanwijzer niet bij rond punt, gebruikt 2/3 GSM in wagen, kent de helft de voorrangsregels m.b.t. fietsers niet, enz.

Hoeft het te verwonderen dat er meer ongevallen zijn met fietser? Nee, heus niet.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden