Discussie: Het Tesla aandeel
Los bericht bekijken
Oud 26 april 2019, 11:14   #4789
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Wat het artikel vergeet te vermelden dat van de cashreserve van $2,2b er $770m ook onder liabilities valt als deposits.

De balance sheet is een ramp.

Accounts payable is ruim groter dan dat ze cash hebben. Ze knijpen gewoon hun leveranciers uit. Niet moeilijk dat Panasonic pissed is.

De totale current assets dekt niet de current liabilities.

Maar sommige zaken zijn ook bizar.
De verkoop is met 37% gezakt en toch is Accounts receivable met $100m gestegen.
Wie moet hen nog $1b voor geleverde goederen (sinds Q3 geloof ik)?
Er moet nochtans op voorhand betaald worden of je krijgt je wagen niet mee.
Dus welke partij? Lease maatchappijen? Financiële instellingen (autoleningen)?
Of zijn er wagens verkocht geweest aan een zusterbedrijf (SpaceX of Boring Co) en is dat de reden dat er een gap is tussen 'verkochte wagens' en geregistreerde wagens?

Naar mijn gevoel hebben ze, omdat het kwartaal toch om zeep was, uitgaven van Q2 meegenomen naar Q1 (Prepaid expenses is met $100m gestegen).
Herstructuringsuitgaven wordt daarbij ook vaak gebruikt.

Ze hebben ook een spaarpot aangelegd onder deferred revenue (geld ontvangen voor nog te leveren diensten) die ze wellicht zullen aanspreken in Q2.

En dan zullen ze zo plots weer een pak minder minder verliezen hebben in Q2 terwijl het aantal verkochte wagens nauwelijks gestegen is.
Ja, er zijn veel analysten en tesla bulls het over eens dat ze alles wat slecht is, in Q1 hebben geduwd.

Ik zie de logica hier ook van in.

Er zijn ook geen ZEV credits en dergelijke gebruikt, en we weten dat Tesla die heeft.

Q1 was slecht maar men heeft het moedwillig nog slechter gedaan, waarschijnlijk om er voor te zorgen dat Q2 weer een contrast wordt en break even kan draaien.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden