Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
BA heeft daar ook al (zeer terecht) op gewezen dat het idd de minister van justitie is die verantwoordelijk is voor het invullen van de kaders.
Maar men moet daar ook niet in overdrijven : de vertragingen zijn van dergelijke monumentale omvang dat ze zelfs met een 100% invulling slechts voor een klein stuk gaan dalen.
|
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de wachttijden verdubbeld zijn, maar ik weet niet meer waar...
Citaat:
Als men ooit in dit land terug tot een correcte, snelle en efficiënte strafbedeling wil komen gaat het echt niet lukken met de taart in andere stukjes te snijden en wat links en rechts te verschuiven of hier en daar de ergste noden in de vacatures op te vullen.
|
Dat klopt helemaal.
Citaat:
Dan zal men fundamentele keuzes moeten maken : wat wil men prioritair vervolgen en in functie van die keuzes andere zaken dan ook niet meer vervolgen. De tientallen pruts-zaken waar men in eerste aanleg zijn tijd mee zit te verbeuzelen moeten er gewoon uit. Zodat men magistraten kan vrijmaken om echt recht te spreken over zaken die er wel toe doen.
|
Ik wil er toch op wijzen dat het strafrechtelijk beleid ook een verantwoordelijkheid is van ... de Minister van Justitie, waardoor we weer op Geens vallen. Bovendien wordende vandaag al tal van zaken geseponeerd wegens 'geen prioriteit'.
Citaat:
Blijven hangen in de eeuwige centen discussies, is gewoon meestappen in de grote doos vol excuses waar de top van de magistratuur zo sterk in is.
|
Kan zijn, maar dat neemt niet weg dat de politieke verantwoordelijkheid van Geens verpletterend is.
Indien je het nog niet opgemerkt hebt, ik ben een anti-Geens eerste klas.