Los bericht bekijken
Oud 24 januari 2005, 23:20   #5
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Hoewel de SP-a zich sterk verzet heeft tegen deze nieuwe maatregel, toch is het erdoor gekomen... Vanaf nu moeten werkloze vreemdelingen een cursus Nederlands volgen EN voltooien willen ze aanspraak maken op een sociale woning.

Zoals ongetwijfeld bekend is er een enorm tekort aan sociale woningen, met een alsmaar groeiende vraag, leidend tot schreinende situaties waarin Vlaamse gezinnen uit hun sociale woning worden gezet, opdat werkloze vreemdelingen-gezinnen (die er, volgens de huidige statuten meer recht op hebben) kunnen inhuizen.

Reden voor deze nieuwe maatregel is officieel om de integratie te bevorderen. Officieus zou het gaan om het "verzwartings"-probleem van de sociale woningen tegen te gaan. Vaak zijn werkloze allochtoonse gezinnen niet solvabel, daar waar hun Vlaamse tegenhanger dan wel is... De sociale huisvestingsdienst kampt met een alsmaar stijgende schuldenberg ten gevolgen van wanbetalers.

Leuk te zien hoe de positieve discriminatie politiek van SP-A (ander volk eerst) toch eens doorbroken. Al denk ik niet dat Chantal Pauwels, jarenlang politica te antwerpen en toch sociale woning , moest vrezen voor dakverlies...
Positieve discriminatie is even erg als discriminatie an sich.
Maar stel; een Waalse werknemer volgt zijn werkgever die naar Vlaanderen verhuist en hij zoekt hier een sociale woning. Moet die ook eerst Nederlands leren? Of geldt dat enkel voor vreemdelingen? Want dan is het weer discriminatie.
Daarnaast vind ik het niet kunnen dat iemand op basis van zijn taal een dak boven zijn hoofd ontzegd zou worden. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij voorrang moet krijgen, maar ook zeker niet achtergesteld mag blijven.
Ieder gelijk voor de wet, wat ook die ieder zijn taal mag zijn.
Voorrangsregels die ik zou kunnen aanvaarden;
1) Eerst komt eerst maalt. dat blijft het eerlijkste.
2) Gezinnen met kinderen krijgen daarna voorrang. Kinderen zijn onze toekomst, ze dienen gekoesterd te worden (ook vanwege hun onschuld)
3) Daklozen volgen daarna. (iedereen heeft het recht op een dak, maar eerst kinderen!)
4) Hoe langer woonachtig in de gemeente, hoe meer voorrang. Dit vermijdt het 'dumpen' van sukkelaars in steden. Eerst de mensen van de stad zelf.
5) De rest..... (hier kan de taal dan eventueel ter sprake komen, maar tegen mijn zin.)
Of iets in dien aard...
Ik twijfel er niet aan dat er hier nog zijn met betere ideeën!