Bogen en kruisbogen, vanaf een spankracht van 18 kg zijn dodelijke wapens op 20m afstand.
Het voordeel van de kruisboog is dat het veel gemakkelijker goed te hanteren is, met de opoffering van vuursnelheid. Een goeie boogschutter oefent jaren, een goeie kruisboogschutter weken.
Bogen en kruisbogen zijn gemakkelijk te kopen zonder vergunning. Maken niet veel lawaai als ze gebruikt worden en neen, je kan aan een pijl of bout (kruisboogpijl) niet zien welke boog die afgeschoten heeft.
Bij moderne kogels kan je dat zien aan de aftekening van de trekken en velden, zelfs op een verfromfraaide zachtloden variante.
Ikzelf gebruik een 35kg (lichte jachtboog) "natuurlijk composiet" recurve ruiterboog voor de lol.
Maar in mijn hoogtijdagen was mijn favoriet de St-Jansboog.
Het meest gestoorde experiment dat ik ooit gedaan heb was een 35kg zwaar monster met 2 ton hydraulische krik om de pees te spannen. Maar het opspannen koste zoveel tijd dat het niet leuk was. 'k Heb dat spel dan maar gerecycleerd voor andere toepassingen.
Met de huidige kennis en ervaring zou ik eens een nieuwe variante kunnen bouwen. veel lichter, compacter en sneller. Dankzij LiPo accu's, brushless motoren en hogesnelheids tandwielpompen.