Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2019, 22:20   #162
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogmaals: waar leest u ergens bij Marx dat culturen gelijk zijn
Mss heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt en in dat geval, m’n gemeende excuses daarvoor.
Ik had het niet over de grondslag van Marx zelf, maar over degenen die later inzagen dat de doelstellingen van hem niet verwezenlijkt werden:

“Eén groep marxistische intellectuelen loste deze schijnbare tegenstelling van de marxistische theorie op door een analyse die focuste op de culturele "bovenbouw" van de maatschappij eerder dan op de economische "onderbouw" zoals Marx deed. De Italiaanse marxist Antonio Gramsci en de Hongaarse marxist Georg Lukacs hebben het meest bijgedragen tot dit nieuwe cultuurmarxisme.

Onder marxisten is Gramsci gekend voor zijn theorie dat culturele hegemonie het middel is voor het domineren van een klasse. Volgens hem moest een nieuwe "communistische man" gecreëerd worden door een gewijzigde cultuur vooraleer een politieke revolutie mogelijk zou zijn. Dit leidde tot een focus op de inzet van intellectuelen in het onderwijs en de media.”

http://www.jobra.be/archief/038-cultuurmarxisme.htm
Citaat:
of dat de westerse cultuur overgewaardeerd wordt?
‘De westerse cultuur overgewaardeerd’ ? Waar leest u dat ?
Ik dacht dat het tegenovergestelde duidelijk genoeg was:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Cultuurmarxisme is een nivellering naar beneden toe tov van niet-westerse culturen, die daardoor ‘hoger’ dienen aangeslagen te worden dan hun werkelijke maatschappelijke verdienste (in het westen) toelaat.
De islam of Afrikaanse cultuur zijn zo’n vb-den van ‘gelijkstelling’ tov de westerse cultuur.