Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Voor ik hier op dit forum kwam kende ik zelfs het woord 'belcicist of belgicistisch' niet. Maar hier lees je dat in pakweg de helft van de draadjes. Wat jij beschrijft, zou ik een unitarist noemen. (pro unitair België van voor de staatshervormingen)
Zelf ben ik dat zeker niet, de federale staat zoals hij nu bestaat lijkt me de beste optie.
Uit de reacties van de typische vendelzwaaiers hier maak ik op dat voor hen een "belgicist" iemand is die als Belg niet tegen België is en niet streeft naar een onafhankelijke staat Vlaanderen. Mensen die geen Walen haten gooien ze meestal op dezelfde hoop. En een relatief kleine sub-categorie wil zelfs Brussel weggeven als hun Heilstaat ooit realiteit zou worden.
Dat de liberalen enkele bevoegdheden willen herfederaliseren is een pragmatisch standpunt : de versplintering van sommige bevoegdheden is een ramp gebleken. Denk maar aan milieu en geluidsnormen die anders zijn in Vlaanderen dan in wallonië en Brussel. Of buitenlandse handel, nog zo een grap...
Hun motivatie om dat te doen, heeft niets met een streven naar een unitair België te zien.
|
Je bedoelt dat je nooit je oogkleppen gaat afzetten...