Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Behalve als het een kiezer betreft die de intentie had voor het VB te stemmen, blijkbaar. Absoluut, behalve. Dat is de incoherentie die hier onderlijnd werd.
|
Neen hoor, de opkomstplicht is er en die moet er wat mij betreft blijven. Dat betrokkene daaraan nu niet kan of wil voldoen bij gebrek aan zijn oproepingsbrief verandert daar niets aan.
En dat het eindresultaat daarvan een (waarschijnlijke) stem minder voor de neo-nazi's is, is een goede zaak voor de maatschappij. En daar heb ik bijzonder veel schadenfreude over.
Citaat:
Laat dat nu precies een van de democratisch mogelijke meningen zijn die precies (zogezegd) bij een verkiezing dienen tot uiting te komen.
Waar jij politiek van uitgaat is precies een van de mogelijke kiesresultaten ; mijn mening is een andere. Die zouden dus gelijke "waarde" moeten hebben voor het kiesproces. Quod non.
|
Geen enkele partij in België heeft politiek wanbeheer, inefficiëntie en wat daarbij hoort in haar doelstellingen. Zelfs niet de hersenloze zetelvulling die voor het Blok verkozen is. Jouw mening kan dus onmogelijk een politieke vertaling in ons parlement krijgen. Het maximaal bereikbare voor jouw doel is op de grootste dommekloot op lijst VB stemmen, in de hoop dat hij verkozen raakt en dat hij er niets van terecht bakt. Maar de partij waarvoor hij staat beweert wel degelijk dat ze wil mee besturen. Coiffeurke Van Grieken vertelt o zo graag in de krant dat hij met BDW wil samenzitten na de verkiezing. En die laatste zou zelfs zijn eigen moeder verkopen om zijn partij terug federaal in de coalitie te krijgen.
Hoe valt de ambitie van de coiffeur (die de beslissingen voor zijn partij neemt) dan te rijmen met jouw mening om België zo onbestuurbaar mogelijk te maken ?
Citaat:
Absoluut. Op identiek dezelfde manier zijn zetelpoppen met maximale nutteloosheid nu precies exact wat wenselijk is.
|
Mooi. Ik denk daar diametraal het tegenovergestelde over, en hoop dat mijn politieke keuze er iets professioneler achternagaat om dat doel te bereiken dan jouw keuze voor een partij die wel degelijk zin en ambitie toont om mee te besturen.
Dat ze er te stom voor zijn, en dat niemand hen aanraakbaar acht, is ook een feit maar staat los van hun doelstelling die niet matcht met jouw politiek ideaal. Daar zit een serieuze spagaat.
Citaat:
Ideaal gezien zelfs "lege zetels" die normaal gezien de vertolking zouden moeten zijn van "blanco stem", maar gezien men het systeem zodanig heeft gebouwd dat zoiets niet kan, is de enige mogelijkheid om die expressie te benaderen, precies om voor een nutteloze zetelpop te stemmen.
|
Om het kiessysteem te veranderen, moet je eerst een partij vinden die 'blanko' ook wil zetels geven. En die bestaat niet. (logisch, het zou een concurrent zijn voor de eigen lijst bij de volgende verkiezingen...)
Bij gebrek daaraan kun je inderdaad de politieke realisatie die jouw politieke mening het dichtst benadert best via de zetelpoppen van het Blok benaderen.
Citaat:
Ik begrijp dus niet goed hoe je enerzijds voorstander kan zijn van een "democratische expressie" (WAARONDER natuurlijk de expressie van "ik wens geen bestuur"), zelfs voorstander kan zijn van iemand te DWINGEN om zijn democratische expressie uit te drukken (waaronder dus veel kans van "ik wens geen bestuur"), en tegelijkertijd toe te juichen dat iemand die die expressie inderdaad wil doen, dat niet kan omwille van een administratieve onmogelijkheid.
Het lijkt mij dus dat uw visie op hoe het verkiezingsproces dient te verlopen, ondergeschikt is aan uw wens om tot een zekere uitslag van dat verkiezingsresultaat te komen.
|
Neen, je blijft hangen bij JOUW wens tot wanbestuur/geen bestuur, maar die heeft helemaal geen politieke vertaling in ons land aangezien geen enkele partij noch individuele politicus daarvoor opkomt. Je KUNT daar dus niet voor stemmen. Het gaat niet om 'mogen'. De keuze bestaat gewoon niet.
En je blijft 2 zaken aaneen koppelen die niets met elkaar te zien hebben : opkomstplicht, en finaal resultaat van een kiesronde. Dat is zinloos. Tenzij je afrikaanse toestanden wil waar diegenen die buiten komen uit het stemlokaal hun centen gaan halen in ruil voor een foto van het op de 'juiste' kandidaat ingevulde biljet. Die kunnen dat dan meten.
Anders is dat onmogelijk, bij een anonieme stemming. Niemand weet of jij of ik blanko, ongeldig, of voor partij X stemden. Trouwens : als je net zoals honderdduizenden mensen gewoon niet komt opdagen heeft dat ook geen enkel effect op het finaal resultaat.
Vertaal dat maar eens naar 'politieke expressie' van dit of van dat.
Het enige dat men kan meten, is of persoon x of y is komen opdagen.
Citaat:
Eh ? Je bent er dus voorstander van dat de democratische expressie van die burgers die "ik wens geen bestuur" wensen, niet plaatsvindt, of hoe moet ik dat begrijpen ?
|
Ik ben daar geen voorstander van, maar kan enkel waarnemen dat in de huidige realiteit die politieke vertaling onbestaande is. Voor zover ik weet komt geen enkele partij op voor onbestuurbaarheid.
Misschien kun je rond dat thema een politiek initiatief nemen ?
Citaat:
Dat is dan ook wat gewenst is bij het vernietigen van de overblijvende geloofwaardigheid van de wetgever he. Hoe dwazer praat er in het parlement wordt geuit, hoe minder dat parlement (en dus zijn wetten) enig gezag kunnen hebben.
|
Ook dat ideaal ga je niet bereiken met het hersenloze volk a la Jan Penris dat daar zit te lallen in het parlement : niemand luistert naar hen. (cfr jouw theorie over zetelvulling die daar de expressie van vormt). Het wetgevende werk is zaak van de andere partijen, het Blok is daar gewoon aanwezig.
Citaat:
Daar ging het niet om. Het ging om het feit dat je je erop verheugde dat een burger (in casu Jie Pie) om een administratieve onnozelheid niet kon stemmen, terwijl je tevens je absolute gehechtheid aan de kiesplicht uitdrukte. Dat is iets dat niet te rijmen valt.
|
En die bewering van jou is gewoon fout : ik verheug mij over het veronderstelde RESULTAAT dat Jie-Pie niet kan/wil gaan stemmen (een stem minder voor de Bruine Horde). Uiteraard KAN hij stemmen, aangezien hij zich inschreef en een oproepingsbrief kreeg toegezonden. Ik zie niet in wat er onnozel is aan het feit dat de overheid een stemoproepingsbiljet toestuurt naar de burger zijn adres. Dat die laatste daar niet aanwezig is, is zijn prive zaak, zijn probleem. Had ik mijn oproepingsbrief niet tijdig gekregen, dan had ik zelf de nodige stappen gezet om dat recht te zetten.