Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P.
Da's een doordenkertje, ietwat te hoog gegrepen voor flamingante extremisten, ben ik bang.
|
Het is nochtans evident, he. Het VB kan "zuiver" blijven en "straffe programmapunten" naar voren schuiven, omdat ze die niet aan de smeuïge realiteit van de gedeelde machtsuitoefening moeten testen ; ze kunnen bovendien veilig "proteststemmen" aantrekken die in de grond totaal niet met hun programma in de details akkoord zijn, maar die weten dat hun stem tenminste veilig opgeborgen zit voor machtsuitoefenaars aller slag (mijn geval). En het cordon geeft hen een soort van underdog statuut dat goed meevalt. Moest ik echt weten dat Dries echte verantwoordelijkheden zou krijgen, geen haar op mijn hoofd eraan zou denken om voor die oen te stemmen he. Maar Dries is een perfecte stemmenkluis, en heeft inderdaad het underdog statuut ten aanzien van de dictatoriale weldenkendheid.
Dus, het VB kan veilig stemmen halen OMDAT dat cordon er is.
En aan de andere kant heeft de N-VA niks MEER te bieden dan het VB, tenzij dingen die je al elders vindt, zoals O-VLD en CD&V. Het *enige* wat de N-VA wat speciaal maakt is dat het een heel klein beetje klinkt/klonk als het VB, maar NIET achter een cordon stak. Om niet achter het cordon te steken, moest de N-VA al het gros van wat het VB in haar programma heeft opgeven of verwateren, en dat NOG EENS homeopatisch verdunnen als ze ook echt aan de macht wilden komen.
Breek het cordon, en de N-VA slaat zo een bleek figuur naast het origineel, dat hun bestaansreden verdampt als een druppel water op een hete braadpan. De N-VA bestaat omdat het een sikkepit van de stoerdoenerij van het VB kon doen, net een beetje buiten het cordon. Maar naast de grotere stoerdoenerij van het VB zijn ze belachelijk natuurlijk.
En wat die twee nu verenigt is iets waar nooit of te nimmer voldoende compromisbereidheid over zal gevonden worden bij de partners voor een sjoemelregering die ze toch altijd nodig zullen hebben. Maw, dat wat hen verenigt en origineel maakt zit allang in een cordon, al sinds het ontstaan van Belgie.
Als dusdanig is het cordon prima: het laat het VB bestaan als een "zuivere" 'straffe taal" stemmenkluis, en het laat de N-VA bestaan als machtspartij die kan doen alsof ze een beetje op het VB trekt, maar proper genoeg om niet opgesloten te worden.