3 juni 2019, 10:49
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan
Heel eerlijk : ik heb de verkiezingen en uitslagen ervan in uw land niet gevolgd, dus geen commentaar mijnerzijds wat dat betreft.
Evenwel, inzake het artikel 35 van uw grondwet, en inzake het confederalisme…..
Ik heb hier voorheen al diverse keren omstandig uitgelegd dat het artikel 35 van uw grondwet een dode mus is : uw Nederlandstalige politici hebben zich destijds flink in de bloem laten rollen. Immers, de praktische uitvoering van art. 35GW vereist een meerderheid die niet bestaat en die in wezen slechts kan/zal bestaan op het ogenblik dat er in beide taalgroepen een overgrote meerderheid is om België op te blazen cq. te splitsen in volkomen onafhankelijke eenheden.
Ik zie daar in het Franstalig deel van België en zelfs in het Nederlandstalig deel geen enkele (laat staan een overgrote) meerderheid voor, maar for the sake of argument : geef toe, als bedoelde meerderheid ooit zou bestaan zult u art. 35GW niet meer nodig hebben wegens in die omstandigheid volkomen irrelevant.
Kortom, vergeet artikel 35 van uw grondwet.
Overigens, ik heb hier voorheen evenzeer al vele keren uitgelegd dat confederalisme iets totaal anders is dan wat op dit forum door de nationalisten wordt bedoeld, wellicht in navolging van de naam die de N-VA kennelijk geeft aan hetgeen in wezen niets anders is dan een meer doorgedreven federalisme dan momenteel het geval is.
Kort gezegd : “confederalisme” zou vooraf splitsing van België vereisen in aparte soevereine staten. Trust me, als aan beide zijden van de taalgrens bij overgrote meerderheid ooit de wil ontstaat om dat te doen, zal de wil niet meer bestaan om dan toch nog de bemoeizucht van de andere soevereine staat te dulden door samen een confederatie te vormen.
Kortom, vergeet confederalisme.
|
Schitterende samenvatting van de realiteit !
|
|
|
|