Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Hoe dan ook moet ik per hoge uitzondering, Stevaert gelijk geven om het kluwen rond de betalingen aan docters dat enorm uitnodigend is voor misbruik te willen aanpakken.
Hierover is bovendien ook reeds uitgebreid binnen het Vlaams Belang gediscussieerd.
Wat mij betreft zou de wetgever nog veel verder moeten gaan.
Alle dokters zouden voor dezelfde prestatie hetzelfde loon moeten ontvangen. Hierbij wat uitleg. Dokters moeten niet meer voor de patiënten werken maar hun diensten moeten rechtstreeks vergoed worden door de ziekenkassen. Die dokter die niet akkoord zijn met deze regeling moeten als zelfstandige uiteraard kunnen vragen wat ze willen. Echter moet er voor patienten die toch bij artsen willen gaan, die geen dergelijke overeenkomst gesloten hebben met de ziekenfondsen, ook geen tussenkomst van de ziekenkas meer voorzien worden. Dus , ofwel is een arts akkoord met dat hij/zij aan een vast tarief wordt betaald door de ziekenkas ofwel komt de ziekenkas niet tussen en moeten de patienten die toch bij een dergelijke arts willen gaan het volledige ereloon zelf betalen.
Op deze wijze blijft de vrijheid dat een arts het loon mag vragen dat hij zelf wil behouden, maar hij heeft dan uiteraard het enorme nadeel dat hij niet echt veel patiënten zal krijgen.
De dokters, behalve deze die geen overeenkomst sluiten met de ziekenkassen mogen geen cent van de patiënt zelf vragen. Hun ereloon wordt rechtstreeks door de ziekenkassen uitbetaald volgens een vast tarief. Op deze wijze kunnen er ook geen supplementen in het zwart e.d. meer gevraagd worden.
Niets is meer in het zwart mogelijk bij de artsen die een akkoord sluiten met de ziekenkassen.
Ook moet het absurde gebruik van supplementen op het ereloon afgeschaft worden wat artsen verlangen van patiënten op een privé kamer e.d. Dit supplement kan op geen enkele wijze gefundeerd worden. Het is kwalijk een extra werk te noemen dat de docters een deur meer moeten opendoen. Daar tegenover staat dat er een gordijn weiniger moet dichtgetrokken worden.
|
Dit lijkt me een uitstekend voorstel!
Maar... zoals altijd zal bij onze huidige politieke kaste de wil (en/of moed) wel ontbreken om op dergelijke doortastende manier op te treden.
Bovendien gaat het hier niet om de gewone man maar om... (ohlala) dokters, hé...
Ik vermoed dat er, na het nodige palaver, niet veel van de kritiek van SS zal overblijven. Tenzij de dokters eventuele compensaties en extra fiscale voordelen in de wacht slepen i.p.v. hun erelonen. En wie zal die dan betalen...? Juist...