Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken
Het is pas gedaan rond 2034 met de transfers. Vanaf 2024 beginnen die te verminderen.
Dus 7 tot 16 miljard, naargelang de bron, gaan ze dan niet meer krijgen.
Ze gaan hier nog wel proberen een mouw aan te passen maar met welke Vlaamse partij 
|
dat klopt toch volgens mij niet.
die transfers bestaan uit verschillende zaken.
Je hebt de transfers ivm de sociale zekerheid. Dat is een interpersoonlijke solidariteit, maw iedere Belg betaalt in dezelfde pot en krijgt uit dezelfde pot. Maar omdat de Vlamingen meer in die pot steken en ongeveer hetzelfde eruit nemen (pensioenlasten zijn bv hoger in Vlaanderen, werkloosheidsuitkeringen bv in Walonië), is er een transfer van de Vlaamse bevolking naar de Waalse.
Dan heb je de transfers voor de bevoegdheden van de deelstaten (gewesten en gemeenschappen). Ze worden elk op een andere manier gefinancierd maar ook daar zal Vlaanderen/Vlaamse Gemeenschap meer bijdragen dan Wallonië/Brussel/Franstalige Gemeenschap dan wat er uithaalt.
Als laatste heb je een transfer ivm de staatsschuld. Die wordt niet altijd meegerekend, maar aangezien die blijkbaar vooral in Wallonië is gemaakt, wordt dat ook bekeken als transfer in sommige studies.
Wat gaat er nu volgens mij verdwijnen? Wel dat is enkel het 2e stuk, de transfers voor de bevoegdheden van vooral de Gewesten. Die van de Gemeenschappen weet ik zelf niet of die effectief afgebouwd worden.