Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
Dat staat dan genoteerd dat we SVS die lincense verlenen ?
|
Uiteraard. Wel ten aanzien van de persoon die de bedreiging heeft geuit he. Niet ten aanzien van bvb DVL die die niet heeft geuit.
Citaat:
ge hebt nogal een rare kijk daarop en mixt dat maar al te graag met survival of the fittest etc
|
Dat geeft mij altijd een kick
Citaat:
Gij beziet het leven als één grote strijd uw baserende op de uiteindelijke uitslag : A verdwijnt van het toneel en B neemt het over
Afhankelijk van het tijdstip dat ge een foto neemt kunt ge ook spreken over samenwerking voor de tijd dat ze duurt waar zowel A en B een win-win situtie hebben.
|
Juist. Dat is na veel proberen en denken en doorredeneren, de conclusie die ik getrokken heb: de (enige) zin van leven is strijd: ander leven termineren. Maar we noemen dat zo, eigenlijk is het een berekening. Mensen denken dat ze daar boven staan, en ik denk dat men enorm veel inzicht kan krijgen in de mensenmaatschappij door aan te nemen dat menselijke wezens ook gewoon maar levende wezens zijn die strijden. Dat verklaart enorm veel dingen.
Citaat:
Allez ik wil maar zeggen :
Uiteraard komt aan alles een einde
Ge kunt na 5,4 miljard ook eens komen kijken of we het onderspit hebben moeten delven
|
Ha, ik denk dat dat voor de mensheid al binnen 200 jaar is, of korter. Maar niet voor het leven. Ik denk dat de biosfeer binnenkort overstapt op machines. En dan zou het wel eens heel ver kunnen gaan - letterlijk zelfs, want machines gaan waarschijnlijk gedwongen zijn om de ruimte te veroveren.
Immers, die strijd is grotendeels ingegeven door het Malthusiaanse principe: dat elke soort die succesvol uitbreidt, uiteindelijk tegen resource limieten botst: wij noemen dat "ecologische problemen". Het is interessant te weten dat Darwin zijn eerste inspiratie uit de werken van Malthus haalde tussen haakjes: het idee dat er in de natuur veel meer leven geboren wordt dan het ecosysteem mogelijk kan dragen, is wat inspireert om een "struggle for life" te voeren. Zelfs als mens zijn wij geconfineerd tot de aarde. Het is onmogelijk om grote delen van de bevolking naar andere planeten te brengen (dat is iets anders dan ginder een nieuwe bevolking te beginnen, he).
Maar voor machines is dat het geval niet noodzakelijk meer. Dan valt die barrière van eindige resources weg. Maw, binnenkort zwermt het leven dat op aarde begon, uit. Maar onder de vorm van machines, niet van biologische wezens. Wij zijn de overgangssoort. Zo een uitgezwermd machinaal leven kan tegen heel veel, he. Zelfs tegen supernova's. Gewoon omdat ze overal zitten.
Hoe die machines het overnemen, weet ik niet. Dat kan collectivistisch zijn, waarbij staten machines worden (ze zijn dat al half) en op den duur beseffen dat ze hun bevolking nergens meer voor nodig hebben. De Chinese staat zou wel zo een machine kunnen worden. Of het kan via het individualistische pad gaan, waarbij gestructureerde maatschappijen ineenstorten, en een "Mad Max" stijl machine bende de wereld verovert. Of nog andere manieren.