Los bericht bekijken
Oud 8 juni 2019, 17:17   #12165
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
En jij hebt zwemmend in je propaganda-vat allen maar russische films en series gezien die leugenachtig de russen als goeie afschilderden en de amerikanen als slechten.

Dat is zeer discutabel, volgens wat ik persoonlijk hoor van Oekraieners was er een korte periode tussen eind jaren 70 en begin jaren 80 waarin mensen in Oekraiene content waren met hun situatie, toen men kon spreken van 'comfortabele levensomstandigheden'.
Dat gaat dus over maximum 10 jaar tussen 1945 en 1989 en natuurlijk is dat blijven hangen : de staat zorgde voor iedereen en iedereen deed of hij werkte en kreeg salaris en een vaste positie, wat je ook deed.

Mensen werden niet behandeld als volwassenen maar als kinderen : de staat was de vader en moederfiguur die hen koesterde en aan het werk zette.

Natuurlijk hebben mensen nostalgie naar een verleden waarin alles simpel was en er geen verantwoordelijkheid was voor succes.
Iedereen heeft nostalgie naar zijn kindertijd.

In 19989-1991 werden die mensen noodgedwongen 'volwassen' met alle pijnlijke gevolgen van dien.

Ook dat is de verrotte erfenis van de Sovjet-unie, die tot op heden doorwerkt.
Nee ik keek vroeger ook veel naar Amerikaanse series en films, en ergerde me er toen al aan dat ze in hun films altijd de goeie zijn, zelfs in Vietnam waar ze miljoenen mensen hebben vermoord.
Mensen hebben inderdaad nostalgie naar een verleden waar alles gemakkelijker was, toen iedereen een gegarandeerde job en woonplaats had, kinderen gratis op jeugdkamp konden, etc.
Sinds de jaren 90 werd door vervangen door maffia kapitalisme, GEEN verbetering.
Veel Russen denken dat als de Sovjet-Unie zou blijven bestaan maar zich zou hervormd hebben zoals in China gebeurde, alle ex-Sovjet republieken nu op een hoger niveau zouden staan.
De Chinezen hebben de opstand op Tien An Men onderdrukt, en daarna 800 miljoen Chinezen uit de armoede gehaald. Gorbatsjov was te zwak om op te treden tegen de contrarevolutionairen, en heeft zo 100en miljoen in armoede, onzekerheid en dikwijls ook oorlog gestort.
tomm is offline   Met citaat antwoorden