Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2019, 10:37   #306
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Same difference, het blijft een effect en geen doel. Wat is het verschil met chemische stoffen die met elkaar reageren?
Als het effect zodanig is dat, vanuit verschillende condities, hetzelfde resultaat bereikt wordt, dan NOEM ik dat "een doel".

Citaat:
En zelfs indien er een natuurlijk regulator zou bestaan die een systeem in een stabiele toestand brengt kunnen we nog niet van doelgerichtheid spreken.
Toch wel, dat is wat ik INVOER ALS DEFINITIE van doelmatigheid. Als een eigenschap van bepaalde dynamische systemen. Het is een manier om objectief over doelmatigheid kunnen te praten, zonder noties zoals bewustzijn of wil moeten in te voeren.

Je kan het ook anders formuleren: systemen met attractoren zijn systemen waarvan de entropie afneemt, lokaal gezien. Omdat het aantal mogelijkheden "op 't einde" kleiner is dan het aantal begintoestanden. In de thermodynamica is het omgekeerd (en nee, ik beweer hier niet dat het systemen zijn die de tweede hoofdwet schenden..., ik heb het over lokale entropie).

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 juni 2019 om 10:41.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden